مجله سلامتی

خواص زعفران برای لاغری و سلامتی

خواص زعفران برای لاغری و سلامتی

زعفران، یک محصول کشاورزی همراه با عطر و رنگ بسیار فوق العاده است و به عنوان چاشنی و ادویه‌ در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. دو ماده‌ی کروسین و سافرانال در زعفران وجود دارد و باعث خاصیت دارویی این گیاه شده است و به همین دلیل است که علاوه بر پزشکی در صنایع دارویی هم از آن استفاده می کنند. جزء گران ترین ادویه‌های جهان است و به عنوان طلای سرخ نیز شناخته شده است.

بر اساس مطالعات در طب سنتی، طبع زعفران گرم و خشک است و به دلیل داشتن همین طبع، خواص بسیار زیادی دارد.

عامل تکثیر زعفران، پیاز زعفران است و کاشت آن هم در ابتدا از طریق ایرانیان به سایر کشورها برده شده است و بعد از کاشت پیاز زعفران در خاک، گل بنفش رنگ زعفران از طریق تیج‌های پیاز سر از خاک بیرون می آورند.

بعد از گلدهی، یک گل بنفش با ۶ گلبرگ زیبا می شود و از ۳ کلاله قرمز رنگ محافظت می‌کنند. این سه کلاله قرمز همان ماده خوش رنگی است که با زحمت فراوان تهیه می‌شود.

خواص زعفران

خواص زعفران برای بدن

خواص زعفران

کشور ما ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده ی زعفران در جهان می باشد و امروزه از آن برای طعم‌دار و خوش‌رنگ کردن غذاهای مختلف ایرانی استفاده می‌شود و در گذشته کاربردهای بسیار زیادی در طب سنتی داشت.

یکی از مهم‌ترین خواص زعفران، آرام‌بخش و شادی‌بخش بودن‌ آن است و به همین دلیل می‌تواند روی بهبود خلق‌وخوی اشخاص تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

یکی از تاثیرات زعفران، افزایش انرژی بدن است و متبولیسم را متعادل می کند و بهبود می بخشد و به همین دلیل است که می تواند انرژی در دسترس بدن را افزایش دهد و در نتیجه از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

سوخت‌وساز چربی دریافتی از غذا و گلوکز را بهینه می‌کند و باعث کاهش توده ی چربی و لاغری در انواع رژیم لاغری می شود.در ذیل برخی از فواید زعفران را بر اساس طب سنتی بیان می کنیم:

  • بهبود گردش خون و کاهش خون‌ریزی بعد از زایمان برای خانم‌های باردار
  • شاداب کردن پوست در بانوان
  • بهبود عملکرد مثانه
  • خواص ضد اسپاسم
  • بهبود عملکرد معده

خواص زعفران برای لاغری

این گیاه باعث تغییر سطح سروتونین در بدن می شود و به کنترل احساس سیری و پرخوری کمک می‌کند و در نهایت، شما در طول روز کالری کم‌تری دریافت می‌کنید. همچنین گرم بودن طبع زعفران باعث می‌شود تا مصرف مداوم آن ظرفیت متابولیک بدن را بهبود ببخشد و روند گرمازایی را سریع‌تر کند.

عملکرد متابولیک را افزایش می دهد و چربی‌های ذخیره‌شده سریع‌تر مصرف می‌شوند و کالری کم‌تری در بدن شما می‌ماند، کروسین هم که یکی از مواد تشکیل دهنده ی زعفران می باشد، مسئول جذب چربی در بدن است و می تواند پانکراس را که وظیفه جذب چربی‌ها را دارد، متوقف کند و ذخیره چربی را در بدن از بین ببرد و انرژی تولیدی را افزایش دهد.

خواص زعفران برای لاغری

خواص زعفران برای لاغری در بین جوانان

نحوه مصرف زعفران برای کاهش وزن

معمولاً نخ کامل یا پودر زعفران را تهیه می‌کنیم و در پختن غذاهای مختلف برای طعم و رنگ بهتر مورد استفاده قرار می دهیم. البته زعفران درست مثل هر ماده مصرفی دیگری، اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار بگیرد، ضررهایی را هم به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان مثال، مصرف بیش از اندازه زعفران می‌تواند منجر به سقط جنین در زنان باردار شود؛ به همین دلیل هم مقدار کنترل‌شده‌ای از آن باید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرد.

هورمون سروتونین موجود در زعفران، که به هورمون شادی معروف است، می تواند بر ۴۰ میلیون از سلول های مغز تاثیر بگذارد و بر اساس تحقیقاتی که بر روی افراد نسبتا تپل صورت گرفت، مشخص شد که سروتین در بدن آن ها کم است و به همین دلیل آن ها برای به دست آوردن روحیه ی بهتر و جذب سروتونین، سراغ مصرف بیشتر غذا می روند و به همین شکل با افزایش وزن مواجه می شوند.

زعفران، می تواند آنزیم لیپاز پانکراس را در بدن مهار کند و در نتیجه ی این مهار، از هضم شدن چربی های موجود در رژیم غذایی جلوگیری می شود و در آخر هم میزان کالری با کاهش مواجه می شود. آنتی اکسیدان قدرتمند و سرکوب کننده‌ای خطرناک برای سیتوکین‌ های التهابی به شمار می‌رود و همین کارایی آن موجب لاغری و تناسب اندام می‌شود. بعلاوه باید دانست که زعفران علاوه بر دشمنی با اشتها کاذب بر روی احساس سیری تاثیر مثبتی می‌گذارد و باعث افزایش یافتن میزان متابولیسم گلوکز و لیپید در بدن می‌شود.

ما در این مقاله، به‌شکلی همه جانبه درباره طبع زعفران، خواصی که در طب سنتی به آن اشاره شده و تأثیر زعفران روی لاغری صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که این گیاه درست مثل هر ماده غذایی دیگری، می‌تواند ضررهایی را برای برخی اشخاص به‌همراه داشته باشد. پس برای مصرف آن به عنوان یک داروی گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *