مجله سلامتی

جالب ترین خواص تخمه هندوانه که باید بدانید

تخم هندوانه در آجیل

تخم هندوانه، همان تخم های سیاه داخل هندوانه می باشند و معمولا آن ها را دور می ریزیم، ولی باید بدانید که این دانه ها دارای خواص و فواید بی ‌نظیری برای بدن و سلامت آن می باشد. از دیگر مواردی که برای خواص این تخمه ها می توان، به آن اشاره کرد چای تخم هندوانه و روغن تخم هندوانه می باشد.

این تخمه ها، دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های بسیار فراوانی هستند و به همین دلیل برای بهبود سلامت قلب، بارداری، درمان دیابت، تقویت پوست و مو، کاهش پیری، تنظیم فشار خون، تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن، پوکی استخوان، کاهش وزن و کلسترول بد و … تاثیر بسیار زیادی دارند.

خواص تخم هندوانه در طب سنتی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، این تخم های هندوانه، دارای خواص بسیار زیادی می باشند و از بسیاری از انواع بیماری‌ها جلوگیری می کند و باعث تقویت ارگان های بدن می شود.

در طب سنتی هم بسیاری از متخصصان، استفاده از این تخمه ها را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، رفع خستگی، درمان یبوست و کنترل فشار خون بسیار مفید می دانند و دارای طبع سرد و تر می باشند و به همین دلیل به همین دلیل عسل و گلنگبین را مصلح آن می دانند.

خواص بی نظیر تخمه هندوانه

تخم هندوانه، دارای خواص بسیار زیادی می باشد و ما در ذیل چند نمونه از آن را توضیح می دهیم:

تخمه هندوانه

تخمه هندوانه در اجیل

تخم هندوانه در بارداری

تخم هندوانه، دارای مقدار بسیار زیادی از لیزین، اسید گلوتامیک و آرژینین می باشد و باعث افزایش میل و توانایی جنسی در مردانی که از ناباروری و ناتوانی جنسی رنج می برند، می شود و همچنین مقدار بالای کاروتنوئید موجود در آن باعث تولد اسپرم و افزایش شانس باروری برای زوج‌هایی که اقدام به بارداری می کنند، می شود.

دیگر اینکه، فولات موجود در آن، باعث پیشگیری از نقایص زایمان می شود و به تشکیل سلول‌های خونی و مغز استخوان کمک می‌کند.

آهن موجود در آن، باعث پیشگیری از کم خونی می شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به همین دلایل است که این تخمه در بارداری بسیار مفید می باشد.

تخم هندوانه برای پوست

اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر چربی‌هایی موجود در هندوانه، برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید می باشد و استفاده منظم آن باعث حفظ رطوبت در پوست می شود و از تیره و مات شدن آن جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان‌های بالای موجود در آن، باعث کاهش و رفع چین و چروک و لک های ناشی از افزایش سن می شود، زیرا پوست را انعطاف پذیر می کند و به همین دلیل است که چروک پوست به تعویق می افتد.

به این نکته توجه داشته باشید که، به وسیله ی روغن تخم هندوانه می توانید، از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کنید و احتمال بروز آکنه را کاهش دهید.

تخم هندوانه برای مو

تخم هندوانه، شامل مقدار بسیار بالایی از پروتئین، آهن، منیزیم و مس می باشد و به همین دلیل است که بر روی پوست و مو تاثیر بسیار زیادی ایجاد می کند و پروتئین موجود در آن باعث در زمان ریزش مو می شود و موهای نازک و کم پشت را تقویت می کند.

عنصر مس از دیگر مواد موجود در تخم هندوانه می باشد و این ماده برای تولید ملانین که مسئول رنگ مو است، بسیار موثر می باشد.

منیزیم بسیار بالای موجود در آن نیز، باعث محکم شدن مو‌ها، جلوگیری از شکستگی مو و موخوره می‌شود و به همین دلیل است که با مصرف تخم هندوانه می توانید، موهایی سالم و نرم و شفاف داشته باشید.

تخم هندوانه برای تقویت مو

تخم هندوانه برای تقویت مو و پوست

تخم هندوانه برای دیابت

تخم هندوانه، دارای مقداری بالایی از منیزیم می باشد و این منیزیم باعث تنظیم و منظم شدن سوخت و ساز کربوهیدرات می شود و در نهایت انتشار گلوکز در جریان خون را کاهش می دهد.

در واقع، فشار وارد بر پانکراس را کاهش می دهد و با کنترل سطح گلوکز خون برای بیماران دیابتی بسیار مفید و موثر عمل می کند.

تخم هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی

مقدار بالای کاروتنوئید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های B در تخم هندوانه باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و فشار وارد بر آن را کاهش می دهد.

آنتی‌اکسیدان‌ها ی موجود در آن، با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه می کند و رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث کاهش بیماری های قلبی، بیماری های مزمن مانند سرطان می شود.

تخم هندوانه برای تنظیم فشار خون

تخم هندوانه، سرشار از منیزیم، پتاسیم و بعضی از آمینواسیدهای تاثیر گذار بر روی بهبود سلامت قلب می باشد و یکی از عناصر مهم در کاهش فشار خون محسوب می شوند.

اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در آن، نقش بسیار مفید و موثری برای کاهش فشار خون دارد و عنصر پتاسیم موجود در آن هم، یکی از عناصر گشاد کننده‌ ی رگ‌های خونی می باشد و به همین دلیل می تواند فشار خون را تنظیم کند و فشار وارد شده بر سیستم قلبی و عروقی را کاهش دهد.

تقویت فشارخون با تخمه هندوانه

تقویت فشارخون با تخمه هندوانه

تخم هندوانه برای حافظه

منیزیم و روی، از مواد موثر و ضروری، برای بهبود حافظه و توانایی شناختی و جلوگیری از آلزایمر می باشد و علائم بیماری‌های مغزی و روانی و حتی برخی انواع اسکیزوفرنی را کاهش می دهد، زیرا کمبود روی در بدن باعث زوال عقل و کاهش توانایی شناختی فرد می شود.

تخم هندوانه برای پوکی استخوان

تخم هندوانه، دارای مقادیر بالایی از منیزیم، مس، آهن و پتاسیم می باشد و این عناصر برای تقویت استخوان ها و افزایش تراکم معدنی بسیار موثر است و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

تخم هندوانه برای کاهش کلسترول بد

فیبر و اسیدهای چرب موجود در تخم هندانه می تواند، سطح LDL و یا کلسترول بد را کاهش دهد و به همین دلیل است که می تواند از اختلالات و مشکلاتی ازجمله رسوب پلاک در خون، آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته پیشگیری کند و همزمان کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش دهد.

مصرف تخمه هندوانه برای لاغری

مصرف تخمه هندوانه برای لاغری اندام

تخم هندوانه برای لاغری

تخم هندوانه، داری مقدار زیادی فیبر می باشد و بعد از خوردن آن به دلیل احساس سیری، دیگر پرخوری نمی کنید و لاغر می شوید و همچنین، سوخت و ساز بدن را بالا می برد و برای به دست آوردن انرژی لازم بدن برای لاغری و رسیدن به اندام متناسب، کمک می کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که، مصرف مقدار زیادی از این تخمه ها در رژیم غذایی روزانه، نه تنها لاغری به همراه ندارد، بلکه باعث چاقی هم می شود.

مضرات تخم هندوانه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این ماده ی غذایی دارای خواص بسیار زیادی می باشد و مصرف تخم هندوانه ی بو داده و نمکی باعث بالا رفتن فشارخون می شود و وزن بدن را بالا می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *