مجله غذایی

طرز تهیه آب نبات چوبی رنگی

آموزش درست کردن آبنبات چوبی

آب نبات یک نوع شکلات و شیرینی می باشد و آن را بیشتر از شکر یا گلوکوز، ساکاروز و دیگر شیرین کننده درست می کنند.

برای درست کردن آب نبات، این شیرین کننده ها را می جوشانند و بعد از تبدیل به یک شربت غلیظ، داخل قالب های مخصوص می ریزند و به شکل های دلخواه و متنوع در می آورند.

از نظر شیمیایی، قند آب نبات به دو گروه آب نبات بلورین و آموروف تقسیم می شود و آب نبات بلورین دارای جنس ترد می باشد و به راحتی تکه می شود، ولی آب نبات آموروف دارای بافت سختی می باشد و غلظت بالاتری از قند دارد.

برای تولید آب نبات از انواع طعم دهنده ها و رنگ های خوراکی استفاده می کنند و به همین دلیل است که این محصول این قدر تنوع دارد. یکی از محبوب‌ ترین خوراکی‌ها برای کودکان و البته بزرگسالان می باشد و به دلیل یادآوری خاطرات کودکی طرفداران بسیاری دارد.

این محصول، یک فراورده قندی می باشد و به صورت سخت بر روی یک چوب تشکیل می شود و به وسیله ی مکیدن و یا لیسیدن می توانید از آن لذت ببرید. روش‌های متعددی برای تهیه ی این آب نبات های چوبی وجود دارد و ما در ذیل، ساده ترین روش ها را بیان می کنیم، تا بتوانید به راحتی آن را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

تاریخچه آب نبات

بشر به خوراکی های شیرین علاقه ی بسیار زیادی دارد و حدود سه هزار سال پیش از میلاد مصریان باستان با عسل، خوردنی های شیرین تهیه می کردند و در آن زمان پایه ی تمامی شیرینی ها، عسل و خرما بود و آن را با مغزهای خوراکی، انواع میوه مخلوط می کردند.

بعد از تولید قند و شکر، صنعت شیرینی پزی تغییرات زیادی کرد و در اروپا اولین آبنبات ها در در کشور ایتالیا با ذوب کردن قند تولید شد.

آبنبات چوبی ساده

آبنبات چوبی ساده خانگی

طرز تهیه آبنبات چوبی ساده

همان طور که در بالا هم بیان کردیم، کودکان و خردسالان مصرف کنندگان اصلی این آب نبات ها می باشد و بهتر است دست به کار شوید و خودتان در خانه آن ها را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه آبنبات چوبی:

برای تهیه آبنبات چوبی رنگی به مواد زیر احتیاج است.

  • شکر:2 لیوان
  •  آب:1 لیوان
  • اسانس خوراکی:چند قطره
  •  رنگ خوراکی:چند قطره
  • مغزیجات و یا میوه به میزان لازم
  • چوب آب نبات: به میزان لازم

 دستور تهیه آبنبات چوبی رنگی:

  1. ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کنید و کمی به هم بزنید و آن را بر روی شعله ی متوسط اجاق گاز قرار دهید و مرتب به هم بزنید تا جوش باید و این زمان باید اسانس و رنگ خوراکی را اضافه کنید و میزان آن هم بستگی به سلیقه و ذائقه ی خودتان دارد.
  2. سپس، چند قطره از مایه ی آبنیات را درون آب سرد بریزید و در صورت شکنندگی بافت، آب نبات آماده است و در غیر این صورت باید زمان بیشتری بر روی حرارت باشد.
  3. در مرحله ی بعدی، کف یک سینی کاغذ روغنی قرار دهید و چوب‌های آب نبات را درون سینی و با فاصله از یکدیگر بگذارید، بعد با قاشق از مایع، به شکل دلخواه بر روی چوب‌ها بریزید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل نایلون و یا ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگه داری کند.
  4. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت تمایل به تزئین و داشتن مغز بر روی آب نبات ها، باید آن ها بالای چوب ها قرار دهید و بعد، از مایع آب نبات بر روی آن‌ها بریزید.
طرز تهیه آب نبات چوبی

طرز تهیه آب نبات چوبی رنگی

مواد لازم برای تهیه آبنبات چوبی خوراکی با گلوکز:

  • شکر: 1 پیمانه
  •  آب: نصف پیمانه
  • گلوکز: نصف پیمانه
  • اسانس: چند قطره
  • رنگ خوراکی: به میزان لازم
  •  جوهر لیمو: نوک قاشق مربا خوری

دستور تهیه آبنبات چوبی خوراکی با گلوکز:

  1. برای تهیه این آبنبات، ابتدا شکر، آب و گلوکز را در قابلمه بریزید و به آرامی هم بزنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  2. سپس دیگر مواد را تا زمان جوش آمدن هم نزنید و اگر چنانچه دارای دماسنج می باشید به وسیله ی آن اجازه دهید که آب به دمای 150 درجه ی سانتی گراد برسد.
  3. اگر دماسنج ندارید، بهتر است که 20 دقیقه بر روی حرارت متوسط قرار دهید و تا به این دما برسد.
  4. بعد از انجام این کار، می توانید اسانس و رنگ دلخواه را اضافه کنید و برای عدم شکرک زدن آب نبات می توانید جوهر لیمو را اضافه کنید.
  5. سپس همان طور که در بالا هم بیان کردیم، مقداری از آبنبات را درون آب سرد بریزید، اگر سفت شد آب نبات آماده ی ریختن بر روی قالب و یا سینی است. در این مرحله، مواد به دست آمده را داخل قالب و یا روی سینی همرا با کاغذ روغنی و چوب بریزد و در صورت دلخواه با ترافل های رنگی تزئین کنید.
طرز تهیه آبنبات چوبی خوراکی

طرز تهیه آبنبات چوبی خوراکی با گلوکز

 نکات مهم در تهیه آبنبات چوبی رنگی:

  • گلوکز باعث براق و شفاف شدن آبنبات می شود و این ماده را به راحتی می توانید از تمام فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید و قیمت بسیار ارزانی هم دارد.
  • اگر بیشتر از زمان مشخص شده، مواد آب نبات را بر روی حرارت قرار دهید، تلخ می شود.
  • اگر از اسانس هم بیش از اندازه استفاده کنید، مایع آب نبات تلخ می شود و حدود دو و یا چند قطره ی کوچک کافی است.
  • وقتی شربت آب نبات را از روی حرارت بر می دارید به سرعت شروع به سفت شدن می کند و اگر چنانچه موفق به قالب زنی نشدید، می توانید مجددا آن را بر روی حرارت قرار دهید و دوباره شروع به کار کنید.
  • برای تهیه ی آبنبات چوبی میوه ای، می توانید چند تکه میوه در قالب بگذارید و مواد را به آرامی بر روی آن بریزید.
  • آب نبات های چوبی روی کیک های تولد را به همین صورت درست می کنند و می توانید آن ها را درست کنید و بر روی کیک های تولد استفاده کنید.
  • برای تهیه ی آب نبات چوبی شکلاتی هم می توانید به جای اسانس، به میزان لازم، شکلات کاکائویی به مواد اضافه کنید و آن را به خوبی حل کنید تا آب نبات خانگی شما طعم کاکائو بگیرد.
  • برای تهیه ی آب نبات های صنعتی، بعد از آماده شدن مواد آن را داخل دستگاه تحت شرایط خلاء در حرارت بالا قرار می دهند و تمام اکسیژن موجود در آن از بین می رود و آب نبات شفاف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *