مجله غذایی

طرز تهیه پشمک خانگی

طرز تهیه پشمک ساده و سریع

پشمک، یکی از انواع تنقلات خوشمزه می باشد و به وسیله ی عبور هوای داغ و مرطوب از روی شکر درست می شود. درست شدن پشمک به این صورت است که، هوای گرم به شکر برخورد می کند و به شکل نیمه جامد و رشته هایی بلند و باریک در می آید.

این شیرینی، در اواخر قرن 19 میلادی به وسیله ی ویلیام موریسون و جان وارتون کشف شد و حدود 10 سال بعد در یک نمایشگاه معرفی شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۷۰ یک ماشین اتوماتیک ساخت پشمک ساخته شد و محصول را تولید و بسته بندی می کرد.

در ایران این خوراکی خوشمزه، اولین بار در بروجرد تهیه شد و ما در این مقاله به شما یاد می دهیم که این خوشمزه را همراه با طعم و رنگ های مختلف در خانه تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

همه چیز درباره ی پشمک

پشمک، یک شیرینی شناخته شده در کل دنیا می باشد و بسیار پر طرفدار است. بافتی شبیه به پنبه دارد و از خانواده شیرینی و آب‌ نبات محسوب می شود.

معمولاً برای خوشمزه تر شدن پشمک، طعم دهنده و رنگ خوراکی به آن اضافه می کنند و با حرارت دادن و مایع‌سازی شکر در دستگاه های مخصوص تهیه می‌شود.

بیشتر اوقات، در نمایشگاه‌ها، سیرک‌ها‌، کارناوال‌ها و جشنواره‌ها در یک کیسه پلاستیکی، روی چوب و یا مخروط کاغذی فروخته می‌شود.

اموزش پشمک راحت

اموزش پشمک راحت زغفرانی

مواد لازم تهیه پشمک

برای تهیه به مواد زیر لازم است.

آرد سفید: ۲۰۰ گرم

روغن: ۴۰۰ گرم

آب: ۱/۲ لیتر (۵۰۰ میلی‌لیتر)

سرکه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

شکر: ۱ کیلوگرم

زعفران دم‌ کرده: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پشمک خانگی ساده و زعفرانی

1- برای درست کردن این پشمک می توانید هم از زعفران استفاده کنید و هم به صورت ساده آن را تهیه کنید و قبل از اقدام به انجام دادن هر کاری، از تمیز بودن ظروف مورد استفاده اطمینان حاصل کنید، زیرا وجود هر نوع آلودگی و یا نا خالصی باعث چسبیدن مواد و در نهایت خراب شدن پشمک می شود.

2- ابتدا آرد را الک کنید و در ماهی تابه به مدت زمان 15 دقیقه بر روی شعله ی ملایم تفت دهید تا رنگ آن عوض و سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود. سپس آرد آماده شده را کف سینی بریزید و کنار بگذارید.

3- سپس، شکر و نیم لیتر آب را در یک قابلمه بریزید و حل کنید و بعد قابلمه را بر روی حرارت متوسط به بالا تا زمان جوش آمدن محلول شرک و آب قرار دهید و اگر پشمک زعفرانی می‌خواهید در همین مرحله زعفران دم کرده را اضافه کنید و اگر هم پشمک ساده ی بازاری می خواهید، می توانید زعفران را حذف کنید.

4- بعد از آماده شدن محلول، سرکه را اضافه کنید و بعد از اینکه مواد به صورت غلیظ و قوام درآمد و معمولا حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد، با قاشق خشک و تمیز هم بزنید.

5- برای اطمینان از قوام لازم مواد، می توانید یک قاشق از شهد را داخل ظرف آب یخ بریزید. سپس آن را با انگشت جمع کنید و فرم دهید. اگر شهد فرم گرفت به صورت آماده می باشد. حالا حرارت را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و بعد محلول را با دست ورز دهید تا نرم شود و به آن شکل کلاف بدهید. آرد الک و سرخ شده را که در سینی داشتید در این مرحله استفاده کنید.

6- سپس با وسایل ساده باید مواد پشمک را که شکل کناف دربیاورید و روی آرد قرار دهید و از دو طرف بکشید. این کار را چندین بار حدود 25 تا 30 بار تکرار کنید. و مواد را از دو طرف بکشید تا دایره‌ای که تشکیل می‌شود، بزرگ و بزرگ ‌‌تر شود و آنقدرتکرار کنید تا شکل و بافت پشمک را بگیرد.

طرز تهیه پشمک چوبی

برای درست کردن پشمک چوبی حرفه‌ای به دستگاه نیاز دارید، ولی برای درست کردن آن در خانه می توانید بدون دستگاه به روش قبل خیلی آرام دور سیخ کباب چوبی بپیچید و به آن شکل دهید.

پشمک چوبی

پشمک چوبی خانگی

طرز تهیه پشمک فنجانی برای شب یلدا

برای درست کردن پشمک خانگی به عنوان دسر ساده و ارزان برای شب یلدا و یا مناسبت ‌های دیگری مانند جشن تولد، پشمک های آماده را داخل فنجان سرو کنید. برای این کار مقداری از پشمک را جدا کنید و در یک استکان باریک قرار و با پشت قاشق فشار دهید تا کاملاً منسجم شود و ضخامت آن به ۲ یا ۳ سانتی متر برسد.

سپس استکان را برگردانید و به آن ضربه بزنید تا پشمک از‌ آن بیرون بیاید و در ظرف سرو قرار دهید و با مغزهایی مثل پسته و بادام تزئین کنید و در دوره همی ها می توانید همراه با چای دم کرده از مهمانان خود پذیرایی کنید.

فوت و فن های درست کردن پشمک خانگی به روش بازاری

در ذیل فوت و فن های مختلف پشمک خانگی را بیان می کنیم:

  • طعم‌های مختلفی مانند: زعفرانی، کاکائویی، وانیلی، شیری، طالبی، پرتقال، توت فرنگی، نعنایی و… برای انواع پشمک‌ وجود دارد، ولی طرز تهیه ی همه آن ها یکسان است و فقط ماده‌ طعم ‌دهنده ای که در آن‌ها استفاده می‌شود می تواند متفاوت باشد.
  • برای داشتن پشمک کاکائویی، زمانی که آرد و روغن را در کف سینی می‌ریزید، پودر کاکائو هم اضافه کنید.
  • اگر طعم‌ های دیگر را می‌خواهید، می توانید از رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ های خوراکی مجاز استفاده کنید تا پشمک رنگی داشته باشید.
  • تا وقتی دسر پشمک به طور کامل آماده نشده است، آن را با قیچی یا چاقو برش نزنید و حلقه‌ها را قطع نکنید، زیرا باعث به هم چسبیده شدن رشته های پشمک می شود.
  • برای درست کردن پشمک خانگی بدون دستگاه می‌توانید بعد از به جوش آمدن ترکیب آب و شکر، به جای سرکه از آبلیمو یا جوهر لیمو نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه ی پشمک با نبات می‌توانید به جای ترکیب شکر و آب، از نبات استفاده کنید.
  • بعد از دست شدن پشمک بهتر است که آن را در ظروف در بسته و در جای خشک و خنک غیر از یخچال نگه دار کنید.
  • برای تهیه پشمک به جای آرد سفید از آرد ذرت هم می توانید استفاده کنید.
  • در درست کردن پشمک خانگی می توانید برای زودتر شکل گرفتن شکر، از یک کیسه ی یخ زیر سینی فلزی استفاده کنید.
  • اگر رشته‌های پشمک درحین کار پاره شدند، می‌توانید مجدداً آن‌ها را به هم وصل کنید و دوباره شکل دهید.
  • می‌توانید از مقداری پودر هل برای عطر بخشیدن به پشمک نیز استفاده کنید.
درست کردن پشمک

فوت و فن درست کردن پشمک

پشمک یکی از خوراکی های بسیار پر طرف دار می باشد و به دلیل بافت جذاب و نرمی که دارد، بسیار لذت بخش است و همانطور که در بالا بیان کردیم بدون داشتن دستگاه می توانید داخل یک قابلمه و در خانه آن را تهیه کنید.

البته با وجود تمام خوشمزگی که پشمک دارد به دلیل اینکه از شکر درست شده و خوردن بیش از حد آن باعث بالا رفتن قند خون می شود و بهتر است که در خوردن آن زیاده روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *