مجله سلامتی

آیا میوه خشک و چاقی تاثیر مستقیم بر هم دارند؟

آیامیوه خشک می تواند مار چاق کند؟

میوه ی خشک شده، ورقه‌هایی از میوه ی برش خورده می باشد و در اثر قرار گرفتن در برابر آفتاب، فر و یا دستگاه میوه خشک‌ کن آب آن‌ها کشیده و خشک می شوند و نسبت به برش‌های میوه ی معمولی، سبک‌تر و البته شیرین‌تر هم هستند.

میوه هایی مانند: سیب، گلابی، هلو، شلیل، زردآلو، موز، انبه، گیلاس، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، به و آلوهای زرد و قرمز از جمله میوه‌ هایی هستند که می توانید آن ها را خشک کنید و در تمام طول سال از آن ها استفاده کنید.

آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟

وزن متعادل و داشتن سلامتی، به فاکتورهای متعددی مانند: ژنتیک، میزان فعالیت فرد و … بستگی دارد. میوه های خشک در مقابل میوه های معمولی دارای کالری بیشتری می باشند و بیشتر باعث افزایش وزن می شوند.

اما دقت داشته باشید که، در صورتی که بیشتر از حدی که کالری می سوزانید کالری استفاده نکنید با مصرف میوه خشک وزن تان اضافه نمی شود.

در صورت کنترل میزان پروتئین وارد شده به بدن، میوه ی خشک ها با میزان مواد مغذی ای که دارند حتی می توانند باعث کم کردن وزن هم بشود.

کالری میوه خشک چقدر است؟

کالری هر گرم میوه خشک چقدر است؟

چرا کالری میوه خشک بیشتر است؟

برقراری تعادل میان میزان کالری مصرف شده در روز، با میزان کالری که در طول روز می سوزانید نقش بسیار مهمی بر روی وزن شما دارد.

در صورتی که بیشتر از میزان کالری که در طول روز می سوزانید، کالری دریافت کنید وزن تان افزایش پیدا می کند و بر عکس، اگر میزان کالری دریافتی شما کمتر از نیاز بدنتان باشد وزن شما کاهش می یابد.

این میوه های خشک در طول فرآیند آماده سازی آب آنها خارج می شود و حجم کمتری پیدا می کند و بیشتر از میوه های تازه کالری دارند، ولی در هر رژیم غذایی می توانید از آن ها استفاده کنید.

به عنوان مثال، در مقایسه با یک فنجان انگور و یک فنجان کشمش، یک فنجان کشمش حاوی تعداد بیشتری کشمش می باشد و بنابراین کالری آن هم بیشتر است. این موضوع، برای میوه های دیگر هم به همین صورت می باشد و معمولا میزان کالری میوه های خشک، ۴ برابر بیش تر از نمونه ی تازه ی آن می باشد.

میوه خشک و تاثیر آن بر روی لاغری

میوه های خشک، دارای کالری بالایی می باشند و در صورت استفاده ی بیش از حد، هم باعث کاهش وزن نمی شوند و در واقع با اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی احتمالا باعث افزایش وزن نمی شوند و در عوض می تواند وزن را کاهش دهند.

با توجه به تحقیقات انجام شده، افرادی که در طول روز حداقل یک هشتم فنجان میوه ی خشک استفاده می کنند در مقابل کسانی که میوه خشک مصرف نمی کنند کمتر در معرض چاقی قرار می گیرند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که، این تحقیقات الزاما، مصرف میوه خشک را باعث کاهش وزن نمی داند، در واقع افرادی که میوه ی خشک مصرف می کنند نسبت به بقیه رژیم غذایی سالم تری دارند و تنها ثابت شده است که میوه خشک مستقیما باعث افزایش وزن نمی شود.

فواید بی نظیر میوه خشک

میوه های خشک، دارای مواد مغذی ای می باشند که باعث چربی سوزی در بدن می شوند و فیبر موجود در آن ها باعث احساس سیری می شود و این موضوع به کاهش وزن کمک بسیار زیادی می کند.

همچنین، این فیبر موجود حرکات رودوی را منظم و از یبوست جلوگیری می کند و آهن بالای موجود در آن ها، سطح اکسیژن بدن را بالا می برد و باعث می شود که همیشه پرانرژی و فعال باشید.

فواید بی نظیر میوه خشک

فواید بی نظیر میوه خشک در سلامت بدن

میوه های خشک چاق کننده

همانطور که می دانید، میوه هایی مانند: انبه، زردآلو، انگور، نارگیل، آناناس و خرما دارای قند بالایی هستند و به همین جهت، چاق کنندگی بیشتری نسبت به دیگر میوه‌ها دارند. خشک شده ی آنها هم این خاصیت چاق کنندگی را دارند.

در استفاده از میوه ی خشک برای لاغری باید به این نکته توجه داشته باشید و میوه ی خشک مورد نظر شما باید سالم باشد و نباید از محصولاتی که دارای افزودنی مخصوصا شیرینی هستند استفاده کنید.

میوه خشک برای لاغری

در فرآیند تولید میوه های خشک، بخش زیادی از آب آن ها از دست می رود، ولی ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی در آن ها حفظ می شود و در مقایسه با آب میوه و کمپوت میوه، میوه های خشک انتخاب بهتری هستند.

میوه خشک، نسبت به میوه های تازه دارای قند متمرکز می باشند و در صورت رعایت در مصرف آن ها در کاهش وزن موثر می باشند.

دارای ویتامین‌ها و مقدار قند متفاوت می باشند و برای لاغری و استفاده از رژیم‌های غذایی خواص زیادی دارد.

فیبر بالای موجود در آن ها، عملکرد دستگاه گوارش را در هضم و جذب غذا بالا می برد و بر روند لاغری تاثیر مثبت دارد.

آنتی‌اکسیدان بالای این میوه ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی پس از خشک شدن حفظ می‌شود. ویتامین‌هایی مانند: ویتامین A، ویتامین K و همچنین مواد معدنی همچون پتاسیم، آهن، منیزیم و… با خشک شدن میوه از بین نمی‌روند و به همین دلیل استفاده از آن ها در صورت مصرف به اندازه برای لاغری بسیار مناسب است.

میوه ی خشک برای لاغری

میوه ی خشک برای لاغری و چاقی

کالری میوه خشک و چاقی

همانطور که در بالا بیان شد، میوه ی خشک و چاقی تاثیر مستقیم بر روی هم دارند، ولی در صورت مصرف به اندازه، نه تنها عاملی برای چاقی نمی باشند بلکه برای سلامتی و تامین ویتامین های ضروری بدن هم مفید می باشند.

در ذیل، میزان کالری برخی از میوه های خشک را بیان می کنیم:

خرما:

خرما، دارای ویتامین B5 می باشد و به همین دلیل استقامت بدن را بالا می برد و از اشتهای کاذب جلوگیری می کند.

زرد آلو خشک:

زرد آلوی خشک، کلسیم و پتاسیم بالایی دارد و می تواند شما را حدود ۵ ساعت سیر نگه دارد.

کشمش:

کشمش، در هر صد گرم ۲۹۹ کیلو کالری دارد و به همین دلیل به عنوان یک میان وعده ی کم کالری و بسیار مفید شناخته می شود.

آلو:

این میوه دارای فیبر بالایی می باشد و به همین دلیل می تواند برای گوارش بسیار مفید باشد و بدن را سم زدایی کند.

هلو:

هلو دارای فیبر و پتاسیم بالایی است و در عوض کالری پایین و بدون هیچ کلسترول می باشد.

موز:

موز دارای فیبر، پتاسیم، ویتامین ث و کربوهیدرات می باشد و به همین برای بدن بسیار مفید است و می توانید از این میوه خشک پر خاصیت استفاده کنید.

کیوی:

کیوی خشک، منبع بسیار خوبی آهن و کلسیم است و می تواند کمبود این مواد معدنی در بدن را تامین کند و البته که دارای ویتامین ث بسیار زیادی هم می باشد.

بهترین زمان خوردن میوه خشک

میوه ی خشک را می توانید در هر زمانی از روز مصرف کنید، ولی بهترین زمان برای مصرف آن در اوایل صبح است، زیرا در این ساعت می توانید از حداکثر خواص این میوه ها استفاده کنید.

بهترین زمان خوردن میوه خشک

بهترین زمان خوردن میوه خشک در رژیم غذایی

مزایای میوه خشک

  • با خشک کردن میوه ها، از هدر رفت آن ها جلو گیری می کنید.
  • از میوه های خشک، می توانید در مناطقی که این میوه ها بومی آن منطقه نیستند استفاده کنید.
  • میوه خشک را میتوانید به صورت خشک و شبیه آجیل و یا با اضافه کردن آب، ماست و شیر استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از میوه خشک و لاغری، آن را با ماست کم چرب استفاده کنید.
  • میوه ی خشک، یکی از تنقلات سالم می باشد و می توانید به جای خوراکی های ناسالم نظیر چیپس و پفک از آن ها استفاده کنید.

در این مقاله، درمورد میوه ی خشک و چاقی صحبت شد و نکاتی در خصوص میزان کالری میوه های خشک و زمان مناسب مصرف آن ها بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *