مجله سلامتی

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟

میوه خشک و یا همان چیپس میوه، برش هایی از میوه های خشک می باشد و علاوه بر مزه ی خوبی که دارد بسیار مغذی و مفید هستند و در اثر قرار گرفتن در برابر آفتاب، فر و یا دستگاه میوه خشک‌ کن آب آن‌ها کشیده و خشک می شوند و نسبت به برش‌های میوه ی معمولی، دارای وزن کم تر و البته شیرین تر می باشند.

میوه هایی مانند: سیب، گلابی، هلو، شلیل، زردآلو، موز، انبه، گیلاس، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، به و آلوهای زرد و قرمز از جمله میوه‌ هایی هستند که می توانید آن ها را خشک کنید و در تمام طول سال از آن ها استفاده کنید.

این خوراکی خوشمزه، دارای ویتامین و بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند: پلی فنول، کاروتنوئید ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد.

این تنقلات خوشمزه، به دلیل خشک شدن آب میوه، بسیار سبک می باشد و در عوض فیبر بسیار بالایی دارد.

انواع میوه خشک را می توانید با روش های مختلف خانگی در فر، در برابر آفتاب، بر روی رادیاتور و … تهیه کنید و از خواص بی نظیر آن استفاده کنید.

فواید میوه خشک

میوه خشک، یکی از تنقلات بسیار سالم محسوب می شود و دارای فواید بسیار زیادی می باشد و در ذیل این فواید را بیان می کنیم:

  • پیشگیری و کنترل دیابت
  • کمک به گوارش وهضم غذا
  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری از استرس وافسردگی
  • تامین کننده مواد معدنی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های استخوانی
فواید میوه خشک

فواید میوه خشک و مصرف آن

میوه خشک و ویتامین ها و مواد معدنی مفید در آن ها

میوه های خشک شده سرشار از ریز مغذی ها و فیبر های مفید برای بدن می باشند و آنتی اکسیدان بالایی در در آن ها وجود دارد، باعث پیشگیری از انواع سرطان، بیماری های قلبی و گوارشی و … می شود. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم:

مواد معدنی بالا

میوه‌های خشک، دارای مواد مغذی متنوعی مانند: پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و … می باشد و باعث کاهش کلسترول در بدن می شوند و قند خون را تنظیم می کنند. فیبر موجود در آن هم مانند یک ملین بسیار خوب عمل می کند.

سرشار از پتاسیم و سدیم

میوه های خشک، سرشار از پتاسیم و به میزان لازم سدیم می باشند و این میزان سدیم به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند و وجود سدیم در بدن به میزان بالا، باعث افزایش خطر بیماری قلبی و سکته می شود.

سرشار از پتاسیم و سدیم

میوه خشک سرشار از پتاسیم و سدیم

تامین سلامت چشم

میوه های خشک، سرشار از ویتامین‌های C و A می باشند و این ویتامین ها باعث پیشگیری و کاهش پیشرفت آب مروارید در چشم ها می شوند و همچنین به سلامت پوست هم کمک بسیار زیادی می کنند.

حفظ سلامت استخوان

همان طور که می دانید، کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری می باشد و در میان میوه های خشک، کیوی دارای بیشترین میران کلسیم است.

مفید برای بارداری

زنان باردار باید به میزان لازم از مواد غذایی دارای آهن تغذیه کنند و به همین دلیل در این دوران، بدن نیاز به جذب بیشتر مقادیر زیادی آهن دارد و زردآلو خشک یک منبع غنی از آهن می باشد.

میوه های خشک دیگری مانند کشمش یا خرما و … میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و وجود کربوهیدرات و پروتئین در میوه خشک، موجب احساس سیری می شود و خطر ابتلا به چاقی را در دوران بارداری کم می کند.

مشکلات گوارشی

میوه های خشک، منبع بالایی از فیبر می باشند و مصرف فیبر برای بهبود کار دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد و باعث بهبود و ارتقاء سلامت روده ها می شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که، مصرف میوه خشک به مقدار زیاد، باعث ایجاد گاز معده، گرفتگی شکم، نفخ، یبوست یا اسهال می شود.

بنابراین باید به میزان کافی از این میوه های خشک استفاده کنید و با مصرف مقدار کمی میوه خشک در روز می توانید از فواید بسیار زیادی بهره مند شوید.

میوه خشک و لاغری

میوه خشک با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و فیبر موجود در آن، از التهابات بدن جلوگیری می کند و باعث افزایش احساس سیری می شود و خطر چاقی را کم می کند.

افزایش احساس سیری

افزایش احساس سیری با مصرف میوه های خشک

خواص میوه خشک موز

موز خشک، یکی از انواع میوه های خشک می باشد و سرشار از پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات است و برای بهبود مشکلات گوارشی، حفاظت از سیستم ایمنی، سلامت قلب، کلیه، معده و پیشگیری از کم خونی نقش بسیار زیادی ایفا می کند.

خواص میوه خشک سیب

سیب، یکی از انواع میوه های بسیار پر خاصیت می باشد و خشک شده ی آن نیز دارای خواصی بالا برای سلامت بدن و حفظ شادابی پوست می شود.

خواص میوه خشک کیوی

میوه خشک کیوی، سرشار از انواع ویتامین های گروه B، D، C، E و A و فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، مس و فیبر می باشد و برای درمان و پیشگیری موارد زذکر شده در ذیل، نقش بسیار مهمی ایفا می کند:

  • سلامت پوست
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به تقویت بینایی
  • کاهش فشار خون
  • مفید برای جنین و زنان باردار
  • پیشگیری از چاقی
  • کمک به بهبود هضم و ورم معده
خواص میوه خشک کیوی

خواص میوه خشک کیوی و دیگر میوه ها

قابلیت نگه داری در مدت زمان طولانی

همان طور که می دانید، میوه ها بعد از اسلایس شدن و تبخیر شدن آبشان، به میوه خشک تبدیل می شوند و به همین دلیل برای مدت طولانی می توانید از آن ها نگه داری کنید.

این تنقلات پر خاصیت و بسیار خوشمزه را می توانید به روش خانگی و صنعت درست کنید و به دلیل عدم رطوبت در آن، در طولانی مدت فاسد نمی شود و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند.

با توجه به وزن کمی که درند، برای مسافرت و مصرف روزانه بسیار مناسب می باشند و حتی می توانید با خود به محل کار ببرید و در طی روز آز آن ها استفاده کنید و انرژی از دست رفته ی خود را به دست بیاورید.

همان طور که در بالا بیان کردیم، میوه خشک منبع بالایی از فیبر، ویتامین ها و مواد مغذی می باشد به همین دلیل برای بدن بسیار مفید و لازم است.

ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که دارای قند و کالری بالایی است و باید به میزان لازم استفاده کنید و در مصرف آن ها زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بالای آن باعث افزایش وزن و قند بالا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *