مجله سلامتی

بزرگ ترین تولید کننده زعفران جهان و ایران

بزرگ ترین تولید کننده زعفران جهان و ایران

گل زعفران از خانواده زنبقیان است و در ایران باستان با نام “کرکم” و در جهان علم آن را با نام “کروکوس ساتیووس” عنوان می کنند. از معنای لغوی زعفران که بگذریم به اولین کشور تولید کننده زعفران یعنی کشور خودمان (ایران) می رسیم. در واقع بسیاری از محققان بر این باورند که این طلای سرخ ریشه ای در “ایالت ماد ایران باستان” داشته و تاریخچه کشت آن به بیش از 3000 هزار سال پیش باز می گردد.

زعفران گیاهی با ارزش و ادویه ای بسیار گران بها است و نه تنها در پخت و پز بلکه در صنعت دارؤسازی نیز کاربردی دو چندان دارد؛ به همین دلیل بسیاری از کشور ها به تولید و صادرات این گیاه سردسیر مشغول می باشند.

همان طور که در بالا بیان کردیم، بزرگ ترین تولید کننده ی زعفران در جهان ایران می باشد و زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مانند برنج زعفرانی، چای زعفرانی و در کشورهای اروپایی از این طلایی سرخ بیشتر در صنایع داروسازی استفاده می کنند.

برخی از کشورها زعفران را به روش سنتی و برخی دیگر به روش گل خانه ای کشت می کنند و میزان تولید زعفران در کشور بر اساس عوامل مختلف مانند شرایط اقلیمی تغییر می‌کند

۵ کشور بزرگ تولید کننده زعفران جهان

۵ کشور بزرگ تولید کننده زعفران جهان و خاورمیانه

۵ کشور بزرگ تولید کننده زعفران جهان

هر چند اسپانیا زعفران را کشت می‌کند، اما زعفران ایرانی را نیز به دارایی های خود افزوده است. این کشور دارای رتبه اول صادرات زعفران در جهان است، درحالی که اولین تولید کننده زعفران جهان ایران بوده و بیشترین تولید زعفران در کشور ما صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، اسپانیا اولین صادرکننده زعفران در جهان به شمار می‌رود! این در حالی است که ایران بیشترین تولید را دارد. علاوه بر اسپانیا، چین، امارات، ایتالیا، عربستان و هند از دیگر مشتریان زعفران ایرانی هستند.

در این میان اسپانیا بعد از ایران بیشترین میزان تولید را دارد، اما جالب است بدانید که حجم زیادی از زعفران ایرانی نیز توسط اسپانیا خریداری و به بسیاری از نقاط جهان صادر می شود. این موضوع سبب شده تا اسپانیا به بزرگ ترین صادرکننده زعفران جهان نیز تبدیل شود در حالی که میزان تولیدات آن در مقایسه با ایران بسیار ناچیز است.

همان طور که پیشتر گفتیم زعفران در برخی از کشورها کاشت و تولید می شود. در ادامه ۵ کشور بزرگ تولید کننده زعفران در جهان را معرفی می کنیم.

ایران

در حال حاضر ایران بزرگ ترین و اولین تولید کننده زعفران در جهان است و بیش از ۹۰ درصد، زعفران مورد نیاز کشورهای مختلف را تامین می کند. معروف ترین زعفران ایران در منطقه قائن کاشت و برداشت می شود. یکی از محبوب ترین نوع مصرف زعفران ترکیب آن با برنج ایرانی و دیگر کاربرد های آن ترکیب با چای ایرانی است. همچنین برای خرید زعفران با کیفیت ایرانی برای صادرات نیز می توانید از مشاورین فروشگاه اینترنتی چنارو مشاوره رایگان دریافت کنید.

افغانستان

پس از ایران، افغانستان در حوزه تولید زعفران در جایگاه دوم قرار می گیرد و امروزه زعفران افغانستان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و البته که زعفران هرات از نظر طعم و کیفیت بسیار طرفدار پیدا کرده است.

 اسپانیا

این کشور جز مهم ترین تولید کننده و صادر کننده ی زعفران در جهان است و کاشت زعفران در ایالت البسیط و در شهر کاستیلا مانچا در جنوب اسپانیا رواج دارد.

ایران

ایران تولید کننده بزرگ زعفران

ایتالیا

این کشور، سالانه حدود ۶ تن زعفران تولید می کند و در جایگاه چهارم جهانی قرار دارد. پرورش زعفران در مناطق سیسیل و جزیره ساردینا انجام می شود.

 مراکش

مراکش با تولید سالانه حدود ۳ تن، در رتبه پنجم تولید زعفران قرار می گیرد. این طلای سرخ در مناطق کوهستانی اطلس، اقادیر، تالوین و تارودانت کشت می شود. کشور های هند، یونان، ایتالیا، چین به ترتیب در رتبه های بعدی این لیست قرار می گیرند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، زعفران گیاهی سردسیر است، بنابراین بخش هایی شمال شرقی ایران یکی از بهترین مناطق موجود برای کشت زعفران محسوب می شوند. چنین دلایلی سبب شده اند تا ایران به بزرگ ترین کشور تولید کننده زعفران و تولید کننده یکی از بهترین زعفران دنیا بدل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *