مجله غذایی

مضرات بادام زمینی

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای مناطق استایی و نیمه استوایی است و در رده ی حبوبات قرار می گیرد، ولی به دلیل اینکه در زیر زمین رشد می کند به عنوان آجیل شناخته می شود.

این مغز مفید، یکی از مواد غذایی مغذی بسیار مفید است و به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی موجوددر آن مانند: منگنز، نیاسین، ویتامین E، اسید فولیک، فیبر، فسفر و … بسیار موثر واقع می شود و بیماریهای قلبی را بهبود می بخشد، سطح قند خون را تثبیت می کند و متابولیک را در بدن افزایش می دهد.
در واقع، این ماده ی غذایی می تواند از سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی و یا هر نوع قارچ ویروسی جلوگیری ‌کند و باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن شود.

دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی می باشد و آهن و کلسیم موجود در آن، باعث انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان‌های سالم و قوی می شود. البته توجه داشته باشید که این ماده ی مفید و مغذی علاوه بر فواید فراوانی که دارد، دارای مضراتی هم می باشد و در این مقاله، آن ها را بیان می کنیم:

مضرات بادام زمینی

این ماده ی غذایی مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، ممکن است که مضراتی هم داشته باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • اگر بادام زمینی، دارای آلودگی باشد مواد سمی تولید می کند و صورت استفاده برای فرد بی اشتهایی و تغییر رنگ چشم را به همراه می آورد.
  • متخصصان و پزشکان به افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، توصیه می کنند که محصولات دارای این مغز را هم استفاده نکنند.
  • ممکن است که بعد از استفاده از بادام زمینی، دچار معضل کیسه صفرا و درد ناگهانی در سمت راست شکم شوید و در نهایت باید از خوردن آن اجتناب کرد.
  • البته با توجه به تحقیقات انجام شده، مصرف متعادل کره بادام زمینی باعث کاهش ۲۵ درصدی سنگ صفرا می‌شود و کلسترول را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • بادام زمینی‌ها دارای پتاسیم بالایی و در حدود دو برابر سدیم می باشد و مصرف کره ی بادام زمینی برای بیماران قلبی و افرادی که دارای فشار خون هستند، بسیار مفید است.
مضرات بادام زمینی

مضرات بادام زمینی در مصرف بی از اندازه آن

افسردگی بادام زمینی

همان طور که در بالا هم بیان کردیم، بادام زمینی از مواد غذایی مفید و پرخاصیت برای بدن می باشد و با این حال در مصرف آن نباید زیاده روی داشته باشید، زیرا استفاده ی بیش از حد آن دارای عوارضی است و برای سلامت بدن ضرر دارد.

بادام زمینی به دلیل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری و … موجود در آن، برای سلامتی پوست و بسیار مفید است، ولی بهتر است در حد اعتدال از آن استفاده کنید، زیرا برخی از اثرات جانبی آن بسیار زیاد است.

بادام زمینی و آلودگی

بادام زمینی، علاوه بر فواید فراوانی که دارد باید به صورت اعتدال استفاده شود، زیرا به راحتی در مستعد آلودگی سالمونلا قرار می گیرد. این سم، یکی از سم های مرتبط با بادام زمینی قارچی است که آفلاتوکسین ماده سرطان سازا تولید می کند که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. همچنین، این ماده می تواند رشد را در کودکان کاهش دهد.

این خطر آلودگی می تواند برای بادام زمینی ارگانیک و کره بادام زمینی هم به وجود آید و یک غلاف نفوذ پذیر دارد و در زیر زمین رشد می کند و به دلیل اینکه در زیر زمین با پوست ضعیف رشد می کند، در معرض خطر دما و رطوب گرم قرار می گیرد و این شرایط به رشد قارچ کمک می کند.

این قارچ های بادام زمینی، حتی در زمان ذخیره سازی، حمل و نقل و حتی در قفسه های فروشگاه های خواربار در شرایط غیر مناسب هم می توانند رشد کنند.

بادام زمینی و آلودگی

بادام زمینی و آلودگی و سموم در مرحله کشت

بادام زمینی و واکنش های آلرژیک

بادام زمینی، با توجه به فواید فراوانی که دارد، یک ماده ی غذایی آلرژی زا هم محسوب می شود و افرادی که دارای حساسیت به این ماده ی غذایی هستند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

این حساسیت هم، معمولا با احساس سوزش در دهان به دنبال تورم صورت، گلو و دهان شروع می شود و ممکن است که در شرایط حادتر باعث سختی تنفس، حمله به آسم، آنافیلاکسی و مرگ را به همراه داشته باشد.

این علائم ممکن است باعث خارش، کهیر، ناراحتی معده شوند و به همین دلیل است که این افرادی که دارای حساسیت به این ماده غذایی هستند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

بادام زمینی و کمبود اسیدهای چرب امگا 3

بادام زمینی، دارای اسیدهای چرب امگا ۶ می باشد و برای سلامتی بسیار مفید است، ولی نباید در استفاده از آن زیاده روی کنید، زیرا فاقد اسیدهای چرب امگا ۳ که برای محافظت از سلامتی بسیار مهم است، می باشد و بدن ما به ترکیبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ با هم نیاز دارد. کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ هم باعث التهاب، بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها می شود.

بادام زمینی و کمبود اسیدهای چرب امگا 3

بادام زمینی و کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و بیماری های قلبی

بادام زمینی و چربی های اشباع

به دلیل چربی های اشباع شده ی موجود در بادام زمینی، خوردن بیش از آن برای سلامتی مضر است و باعث بروز مشکلاتی مانند: حمله قلبی، سکته، انسداد شریان ها، مشکلات هاضمه، فشار خون بالا و دیگر مشکلات سلامتی می شود.

بادام زمینی و عدم توانایی بر کنترل وزن

بادام زمینی، دارای فیبر بسیار بالایی است و به همین دلیل می تواند افراد را برای مدت زمان طولانی سیر نگه دارد و میل را به خوردن دوباره را کاهش دهد و از پرخوری جلوگیری کند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که کالری بسیار بالایی دارد و در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

بادام زمینی و سطح بالای سدیم

سدیم، یکی از مواد معدنی است و سیالات را در بدن متعادل، ماهیچه ها را منقبض و فشار خون را کنترل می کند و به همین دلل می تواند برای سلامت افراد بسیار مفید باشد. اما توجه داشته باشید که مقدار زیادی از سدیم برای سلامتی مضر است و فشار خون و مشکلات دیگر مانند پوکی استخوان، سرطان معده، مشکلات کلیوی و … را به همراه می آورد.

بادام زمینی و سطح بالای سدیم

بادام زمینی و سطح بالای سدیم و فشارخون

بادام زمینی و گاز معده

بادام زمینی، فیبر بسیار بالایی دارد و در صورت استفاده بیش از اندازه از آن، مشکلات سوء هاصمه را به همراه می آورد و استفاده ی همزمان از آن با غذاهایی که محتوای فیبر بالایی دارند، باعث تولید گاز در بدن می شوند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، بادام زمینی دارای خواص بسیار زیادی است، ولی در کنار این خواص، مضراتی هم دارد و باید در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *