مجله سلامتی

خواص دارویی زعفران

خواص دارویی زعفران

زعفران، یک محصول کشاورزی همراه با عطر و رنگش بسیار فوق العاده ای است و به عنوان چاشنی و ادویه‌ در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. دو ماده‌ی کروسین و سافرانال در زعفران وجود دارد و باعث خاصیت دارویی آن شده است. این ادویه، جزو گران ترین ادویه‌های جهان و به عنوان طلای سرخ نیز شناخته شده است.

اکثر گیاهان از طریق بذر و دانه تکثیر می شوند ولی عامل تکثیر زعفران، پیاز زعفران است و کاشت پیاز زعفران در ابتدا از طریق ایرانیان به سایر کشورها آموزش داده شد. بعد از کاشت پیاز زعفران در خاک، گل بنفش رنگ زعفران از طریق تیج‌های پیاز سر از خاک بیرون می آورند.

بعد از گلدهی، پ یک گل بنفش ۶ گلبرگ زیبا می دهد و از ۳ کلاله قرمز رنگ محافظت می‌کنند. این سه کلاله قرمز همان ماده خوش رنگی است که با زحمت فراوان تهیه می‌شود.

خواص دارویی زعفران

خواص دارویی زعفران برای بدن

خواص زعفران

زعفران، دارای طبع گرم و خشکی و حاوی ویتامین‌های B6، B2، B1، ویتامین C و دیگر مواد مغذی مورد‌ نیاز بدن است و برای درمان درد شکمی، ازبین بردن افسردگی، درمان ریزش مو، جلوگیری از آلزایمر، درمان بیماری گوارشی و خیلی موارد دیگر موثر واقع می شود.

سیستم ایمنی بدن با مصرف زعفران

زعفران حاوی ویتامین ث است و این ویتامین باعث می شود که سیستم ایمنی بدن تحریک شود و گلبول سفید بیشتری تولید کند. این گلبول های سفید تولید خط دفاعی در بدن می کنند.

پیشگیری از کلسترول بالا

بیماری قلبی و دیابت که یکی از کشنده ترین مشکلات در بدن هستند به دلیل کلسترول بد (LDL) بالا به وجود می آیند. یکی از خواص زعفران کم شدن سطح کلسترول در بدن می باشد.

جلوگیری از کم خونی با زعفران

در ترکیبات زعفران، آهن وجود دارد و افرادی که دارای کم خونی وابسته به کمبود آهن و یا ضعف بدنی می باشند و می توانند از زعفران استفاده کنند.

زعفران و پیشگیری از سرطان

سرطان یکی از بزرگ ترین بیماری های جهان است و یکی از راه های جلوگیری از سرطان استفاده از سبزیجات و ادویه جاتی است که دارای آنتی اکسیدان هستند و زعفران هم سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

زعفران و پیشگیری از سرطان

زعفران و پیشگیری از سرطان و مشکلات گوارشی

زعفران و رفع مشکلات گوارشی

یکی از مهم ترین خواص زعفران ضد درد و ضد التهاب بودن آن است و در نتیجه برای بهبود درد معده و کاهش التهاب معده می تواند کمک کند. از زعفران به عنوان ضد نفخ، برای درمان دلپیچه و حتی برای بیماری زخم معده و التیام درد استفاده کنید.

زعفران و از بسن بردن افسردگی

زعفران دارای ویتامین های گروه B به خصوص B6، کریستین و کائمپروفرول می باشد و این ویتامین ها در تقویت سیستم عصبی و در پیشگیری از افسردگی و درمان آن نقش به سزایی دارند.

زعفران برای قاعدگی

سروتونین یکی از هورمون های بدن است که در انتقال پیام عصبی به سلول های مغز نقش دارد و کاهش سروتونین در بدن که در دوران پیش از قاعدگی اتفاق می افتد موجب بروز علائم ناشی از قاعدگی می شود. با مصرف زعفران می توانید این علائم رو تا حدود قابل قبولی از بین ببرید.

پیشگیری از عفونت دستگاه تنفسی با خواص دارویی زعفران

عفونت دستگاه تنفسی و برونشیت یکی از بیماری های خطرناک برای بدن است و زعفران با خواصی که دارد مانع از بروز عفونت در بدن می شود و می‌تواند برای درمان و پیشگیری از این بیماری ها مفید واقع شود.

کاربرد زعفران در بهبود عملکرد قلب

زعفران دارای پتاسیم می باشد و این ماده باعث گشاد شدن رگ های قلبی می شود. گشاد شدن رگ ها، فشار خون از روی رگ ها برداشته و موجب افزایش گردش خون در بدن می شود.

کاربرد زعفران در بهبود عملکرد قلب

کاربرد زعفران در بهبود عملکرد قلب و کاهش درد

کاهش درد با زعفران

ماده سافرانال موجود در زعفران خاصیت تسکین دهندگی برای درد دارد و این ماده بر روی سلول های عصبی که دچار برانگیختگی شدن نیز موجب کاهش سردرد خواهد شد.

فواید زعفران برای معده

زعفران باعث می شود اسید معده بیش از اندازه تولید نشود و به همین دلیل در درمان بیماری زخم معده نیز کمک کننده است. استفاده از زعفران آسیب مخاط معده که توسط برخی موانع مثل ایندو متاسین ایجاد می‌شود را هم کنترل می‌کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، زعفران ادویه­ای قرمز رنگ است که قرن­هاست هم در آشپزی و هم در طب سنتی استفاده می­شود. بومی آسیای جنوب غربی است و بیشترین عرضه جهانی آن از ایران تامین می­شود. مهم‌ترین بخش گیاه زعفران کلاله آن است که ترکیبات شیمیایی متنوعی از جمله کربوهیدرات، ویتامین، رنگدانه کروسین در کنار آنتوسیانین، کاروتن، لیکوپن، زیگزانتین و یک اسانس معطر به نام سافرانال و ماده­ طعم­دهنده پیکروکروسین دارد. پس عملا شما با استفاده از زعفران به همه این ترکیبات دسترسی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *