مجله سلامتی

اهمیت و فواید آجیل برای کودکان

دستان یک بچه در حال خوردن آجیل سالم

آجیل، جزء خوراکی های بسیار خوشمزه و مناسب برای همه ی گروه های سنی از کودک تا بزرگسال می باشد، و سرشار از مواد مغذی مانند: پتاسیم، کلسیم، منیزیم و … می باشد و همچنین خواص آنتی اکسیدانی ویتامین های موجود در آن، می تواند از سرطان پیشگیری کند.

این مغزهای دوست داشتنی و محبوب، سرشار از مواد مغذی هستند و برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشند و به همین دلیل بهتر است که آن ها را در رژیم غذایی روزانه ی کودکان قرار دهید.

آجیل ها دارای مواد مغذی بسیار زیادی مانند: ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر می باشند که به رشد و نمو کودکان و سلامت مغز و جسم آنها کمک می کند.

فواید آجیل برای کودکان

آجیل‌ها، دارای ویتامین B، نیاسین، فولات، پروتئین و مواد غذایی دیگری مانند منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، زینک و سلنیوم هستند و فواید زیادی برای کودکان به همراه دارند. مثلا پروتئین باعث رشد مغز کودک می شود، آهن اکسیژن را از راه خون به سلول‌ها انتقال می دهد و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

زینک یا روی موجود در آجیل ها، برای تقویت سیستم ایمنی و فرآیند متابولیسم کربوهیدرات و پروتئین مهم می باشد. کلسیم موجود در آن ها باعث سلامت استخوان‌ها و دندان‌های کودک می شود.

رژیم غذایی صحیح برای پسر بچه هایی که سینی با میان وعده های بادام در دست دارند

رژیم غذایی صحیح برای پسر بچه هایی که سینی با میان وعده های بادام در دست دارند

انواع آجیل و خواص آن ها

یک مشت آجیل، می تواند انرژی لازم کودکان را در طول روز تامین کند و کودکانی که به جای مصرف خوراکی های ناسالم از آجیل استفاده می کنند، با هوش تر و سالم تر هستند و احساس ضعف و نا توانی آن ها از بین می رود. در ذیل انواع آجیل ها و خواص آن ها را بیان می کنیم:

گردو

گردو، یکی از بهترین آجیل ها برای کودکان می باشد و سرشار از ریزخوراک‌ های زیست فعال و ویتامین‌ها است، و در بزرگسالان هم باعث کاهش میزان کلسترول بد وکاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

افزایش قدرت ذهنی و سوخت و ساز بدن کودکان یکی دیگر از خواص بسیار مهم گردو می باشد و همچنین باعث سلامت روده ی آن ها نیز می شود.

بادام

بادام، یکی دیگر از انواع آجیل می باشد و دارای مقدار زیادی کلسیم است که می تواند برای سلامت استخوان‌های کودک بسیار مفید باشد.

کلسیم باعث تنظیم گردش جریان خون در بدن و بهبود توانایی تمرکز کودک می شود و به همین دلیل می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. از دیگر خواص این مغز مفید، حفظ وزن و سلامت پوست کودکان می باشد.

بادام زمینی

بادام زمینی، یکی از انواع مغزها می باشد و به صورت های مختلف از کره ی بادام زمینی تا شکلات هایی با طعم آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این مغز، دارای پروتئین و فیبر غذایی می باشد و به همین دلیل باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان می شود و به رشد بدن آن ها کمک می کند و وزنشان را حفظ می کند.

صبحانه با آجیل و شیر

صبحانه با آجیل و شیر

پسته

پسته، یکی دیگر از انواع آجیل می باشد و برای قلب مفید می باشد و به کاهش وزن کمک می کند. این مغز مفید دارای میزان متعادلی از پروتئین، فیبر و دیگر مواد غذایی مهم برای بدن کودکان است و می تواند به عنوان یک میان وعده ی سالم قرار بگیرد.

شاه بلوط

شاه بلوط، یکی دیگر از انواع آجیل می باشد که باعث تقویت سیستم گوارشی و جلوگیری از یبوست در کودکان می شود و قند و فشار خون را کاهش می دهد.

این مغز، دارای مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم و مواد معدنی دیگر است و استفاده از آن باعث سلامت قلب کودک می شود و مشکلات روده ای را از بین می برد.

بادام هندی

بادام هندی ،سرشار از مواد مغذی مانند: منیزیم، زینک و مس می باشد و به همین دلیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و فرآیند رشد مغز کودکان می شود و باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل کالری بالایی که دارد در مصرف آن نباید زیاده روی کنید، زیرا باعث افزایش چربی و چاقی در کودکان می شود.

فندق

فندق، دارای ویتامین E، چربی‌های سالم و فیبر است و این مواد برای رشد و حفظ سلامت مغز، قلب، سیستم ایمنی و هضم کودک بسیار مفید می باشد. این مغز، منبع بالایی از آهن، پروتئین و ویتامین K است.

فیبر بالای موجود در فندوق، برای سلامت گوارشی کودکان بسیار مفید می باشد و نقش بسیار مهمی برای رفع مشکل یبوست در کودکان دارد و آهن موجود در آن هم اهمیت ویژه ای برای کودکان دارد.

فندق آجیلی مفید برای سلامت سیستم گوارش کودک و پیشگیری از کم‌خونی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از ریسک بروز کم‌ خونی در بدن کودک و نوزاد می شود.

دست والدین و کودک با آجیل

دست والدین و کودک با آجیل

فندق برزیلی

فندق برزیلی یا آجیل برزیلی، دارای آنتی اکسیدان بالایی است و از سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند و یا اینکه آن ها را کاهش می دهد و همچنین برای سلامت چشم در کودکان بسیار مفید است.

فندق استرالیایی یا ماکادمیا

فندق استرالیایی یا ماکادمیا، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین مخصوصا ویتامین B، پروتئین، چربی های سالم، فیبر، آهن ومواد معدنی می باشد و به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید می باشد. البته به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که ماکادمیا به نسبت دیگر آجیل ها، دارای چربی بیشتری می باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

گردوی آمریکایی

گردوی آمریکایی، منبعی بسیار بالایی از فیبر، منگنز، مس، پروتئین، چربی، آهن و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر می باشد و همه ی آن ها برای رشد و تکامل سالم کودکان مفید و ضروری هستند.

این مغز باعث بالا رفتن سلامت استخوان‌های کودک، سلامت دندان‌ها، بینایی سالم، کاهش التهابات، ساخت ماهیچه‌ها و کمک به ریکاوری عضلات و موارد دیگر می شود.

کودک ناز در انتخاب آجیل در یک خواربارفروشی

کودک ناز در انتخاب آجیل در یک خواربارفروشی

تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان، برای کودکان یک ساله و بزرگ تر دارای خواص زیادی می باشد و به دلیل فیبر بالایی که دارد، به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کودکان کمک بسیار زیادی می کند و همچنین تریپتوفان موجود در این مغز باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در مغز می‌شود و به خواب راحت ‌تر کودکان کمک می کند.

این مغز پر خاصیت، منبع خوبی برای تامین آمینواسیدهایی مانند ایزولوسین، لوسین، لیسین و … می باشد و باعث رشد ماهیچه ها و سوخت و ساز بالای بدن می شود و اجزای سازنده ی پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند.

ویتامین E موجود در این مغز، باعث خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای آن شده است و آهن موجود در آن باعث کمک به کم خونی می شود.

تخمه کدو

تخمه کدو، دارای دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد و به همین دلیل می تواند برای رشد مغز کودکان بسیار مفید باشد و خواب راحتی را برای آن ها به همراه بیاورد. همچنین خواص ضد میکروبی آن باعث بهبود عملکرد مجاری ادراری کودکان می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، آجیل‌ها می‌توانند، جایگزین میان وعده های ناسالم مانند شیرینی و تنقلات نمکی برای کودکان باشند، زیرا چربی موجود در انواع آجیل برای کودکان نیز جزو چربی‌های سالم به شمار می‌آیند و ضرری برای آن ها ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *