مجله غذایی

طرز تهیه پسته شور در منزل

طرز تهیه پسته شور در منزل

پسته شور، یکی از خوشمزه ترین مغزها در بین آجیل ها است و ایرانی ها برای پذیرایی از مهمانانشان در دورهمی ها از این مزه را در کنار میوه و شیرینی استفاده می کنند. با توجه به مغز و طعم بسیار خوبی که پشته های شور دارند، سرشار از خاصیت و مواد مغذی هستند و فیبر بالایی که دارد باعث تقویت، سلامت معده و درمان زخم معده می شود. به همین دلیل می تواند روند هضم غذا را بهبود بخشد.

این مغزها می توانند، میکروب دستگاه گوارش را تنظیم و کنترل کنند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشند. در این مقاله روش های مختلف برای شور کردن پسته های خام را بیان می کنیم:

طرز تهیه پسته شور

مواد لازم برای تهیه ی پسته شور:

  • پسته خام: یک کیلو
  • آب: یک لیوان
  • نمک: به میزان دلخواه
  • زعفران: 5 قاشق عذاخوری
  • آبلیمو یا آبغوره: یک تا دو قاشق چای خوری

ابتدا قبل از شروع کار، پسته های خام را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. همانطور که در لیست بالا مواد لازم را بیان کردیم، یک لیوان آب برای یک کیلو پسته کافی است. البته نمک را هم باید در این مرحله به آب اضافه کنید.

بعد از گذشت چند ساعت، پسته های خیس شده را آبکش کنید و داخل ظرف مناسب با شعله ی ملایم پسته را تفت دهید تا آب نمک کاملا خشک شود.

پنج دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، نوبت به اضافه کردن آبلیمو، آبغوره و زعفران است و بعد از خشک شدن این طعم دهنده ها، زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود و بعد می توانید در ظرف مناسب سرو کنید.

طرز تهیه پسته شور

طرز تهیه پسته شور در کمترین زمان

شور کردن پسته خام در فر

مواد لازم برای تهیه ی پسته ی خام در فر:

  • پسته خام: یک کیلو
  • نمک: به میزان لازم
  • مقداری زعفران دم کرده: در صورت دلخواه،
  • آبلیمو یا آب انار،سرکه: یک تا دو قاشق چای خوری

برای شور کردن پسته خام در فر ابتدا پسته ها را خیس کنید و به آن نمک، زعفران، آبلیمو، آب انار و … را اضافه و مخلوط کنید ترکیب را در ظرفی در بسته در یخچال قرار دهید.

بعد از گذشت مدت زمانی، فر را ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در درمای ۱۵۰ درجه روشن کنید و پسته خام را که با مواد ترکیب نموده اید را داخل آبکش بریزید و مواد مواد اضافی از آن جدا کنید.

سپس درون سینی فر بریزید و پسته ها را پخش کنید، به صورتی که بر روی هم قرار نگیرند. این ترکیب را 20 دقیقه در فر قرار دهید و در این مدت هر 5 دقیقه، آن ها را از فر خارج کنید و پشت و رو کنید. بعد از آماده و مزه دار شدن پسته ها، آن ها را از فر خارج کنید و بعد از خنک شدن در ظرف مناسب سرو بریزید.

شور کردن پسته خام در فر

شور کردن پسته خام در فر با شیوه ای جدید

شور کردن پسته در مایکروفر

شور کردن پسته در مایکروفر، دقیقا مانند شور کردن پسته در فر است و برای انجام این کار، پسته های مزه دار شده را که در بالا مراحل آن را بیان کردیم، 8 دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید و اگر بعد از گذشت این زمان، پسته ها دارای رطوبت بودند، در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند و سپس در ظرف مناسب سرو کنید.

شور کردن پسته خام روی بخاری

این روش، معمولا در فصل زمستان انجام می شود و بیشتر در گذشته مرسوم بوده است. برای انجام این روش، ابتدا پسته های خام را با توجه به روش های بالا مزه دار کنید و بعد بر روی سینی مناسب بریزید و در روی بخاری قرار دهید.

در مدت زمان خشک شدن پسته ها، آن را مرتب هم بزنید و و بعد از خشک شدن اجازه دهید تا خنک شود و در ظرف مناسب سرو کنید.

شور کردن پسته خام روی بخاری

شور کردن پسته خام روی بخاری به صورت خانگی

خواص پسته

معمولا، بو دادن مغزها مانند پسته، به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت و برخی از مواد، ممکن است دچار تغییر شیمیایی و تغییر در ساختار و رنگ‌ آن‌ها شود.

البته این تغییرات به نوع آجیل، دما و مدت زمان قرارگیری آن‌ها در حرارت، کاملا بستگی دارد و در ذیل این خواص مهم را بیان می کنیم:

  • دارای میزان بالایی از چربی های اشباع نشده هستند و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسیار زیادی دارند.
  • دارای میزان بالایی از فیبر هستند و در مدیریت وزن، می تواند به شما کمک کند.
  • دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان است و باعث محافظت از بدن می شود.
  • ویتامین A بالایی دارد و در قدرت بینایی تاثیر گذار است.
  • دارای ویتامین E بالایی است و تاثیر زیادی در حفظ سلامت مو، پوست و سایر اعضای بدن دارد.
  • دارای میزان مناسبی از عنصر آهن است و برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مناسب است.
  • دارای فسفر می باشد و تاثیر زیادی بر سلامت و رشد اعضای بدن دارد و به رشد و افزایش هوش کودکان و حافظه در همه سنین کمک می‌کند.
  • دارای مس، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و انواع بیماری‌ها مانند: بیماری‌های عفونی و حتی سرطان‌ها را نیز درمان می کند.
  • دارای میزان بالایی از انواع پروتئین و اسیدهای چرب گیاهی مفید است و سلامت بدن را تضمین می‌کند.
  • باعث تقویت قوای جنسی در مردان و زنان می شود.
خواص پسته

خواص پسته و مزیت های برای بدن

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، پسته شور یکی از خوشمزه ترین مغزیجات در بین آجیل ها است و بیشتر ایرانی ها برای پذیرایی در دوره همی های خود، در کنار میوه و شیرینی از آجیل ها به ویژه پسته شور استفاده می کنند.

پسته، سرشار از خاصیت و مواد مغذی است و فیبر بالای موجود در آن، باعث تقویت، سلامت و درمان زخم معده می شود و مصرف آن می تواند روند هضم غذا را بهبود ببخشد.

این مغز، تنظیم کننده و کنترل کننده میکروبی دستگاه گوارش عملکرد آن را بهبود می بخشد و پسته ی خام را می توانید با روش های مختلف در فر، مایکروفر، ماهی تابه، بخاری و … مزه دار کنید و علاوه بر لذت بردن از مزه ی خوب آن از خواص بی نظیر این مغز مفید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *