مجله غذایی

تشخیص پسته مرغوب

تشخیص پسته مرغوب

پسته، یکی از لذیذترین انواع خشکبار است و ارزش غذایی بسیار بالا و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این محصول در انواع مختلف مناطق آب و هوایی به عمل می آید. شناخت ویژگی های نوع مرغوب پسته، یک خرید خوب را به همراه دارد، زیرا نحوه ی کشت و برداشت این محصول و استفاده از انواع آفت کش های کشاورزی بر مرغوبیت پسته می تواند تاثیر گذار باشد.

پسته ی مرغوب ایرانی

پسته‌‌ها، مغزهای مقوی روغنی، البته بدون اسیدهای چرب مضر هستند و علت اصلی خوشمزه بودن پسته ایرانی نسبت به دیگر پسته‌های جهان، نوع خاک و آب و هوا است.

پسته ی مرغوب ایرانی

پسته ی مرغوب و تازه ی ایرانی

انواع مختلف پسته

پسته ها در دو نوع خام و فراوری شده در بازار ارائه می شوند و در ذیل ویژگی هر کدام از آن ها را بیان می کنیم:

پسته خام

پسته خام، یک پوسته ی نرم سبز و صورتی دارد و به وسیله همین پوسته نمونه ی با کیفیت آن را می تونید تشخیص دهید، زیرا پسته ی کهنه و خراب دارای تعییر رنگ پوسته به رنگ سیاه و تیره می باشد.

پسته های فراوری شده

پسته های فراوری شده، دارای انواع مختلفی هستند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • پسته برشته: این نوع محصول را بدون اضافه کردن هیچ نوع چاشنی و افزودنی، برشته می کنند.
  • پسته برشته و نمکی: این نوع محصول را در زمان فراوری کردن به آن نمک اضافه می کنند و طعم نمکی دارد.
  • پسته چاشنی‌ دار: این نوع محصول را در زمان فراوری کردن، چاشنی های مختلفی مانند: نمک، جوهرلیمو، زعفران، سرکه، آبلیمو، گلپر، آویشن و … اضافه می کنند.
  • پسته شکسته با دستگاه: این نوع محصول را به وسیله ی دستگاه از پوست سخت جدا و به پسته های خندان تبدیل می کنند.
پسته های فراوری شده

پسته های فراوری شده و انواع آن

روش های سنجش کیفیت پسته مرغوب

روش های مختلفی وجود دارد و به وسیله ی آن ها می توانید پسته ی مرغوب را از نوع غیر مرغوب تشخیص دهید و در ذیل این روش ها را بیان می کنیم:

  • مغز پسته ی مرغوب، دارای رنگ زرد یا نزدیک به رنگ سبز تیره است و نمونه های دیگر از آن هم هستند که پوسته ی نرم رویی مغز، با رنگ ارغوانی و مغز دانه آن سبز زمردی می باشد.
  • دانه های پسته، دارای چروکیدگی و رنگ پریدگی نیستند.
  • میزان و مقدار چربی پسته‌ نسبت به مرغوبیت آن ارتباط بسیار زیادی دارد.
  • تیرگی و کدری در پوست پسته دیده نمی شود.
  • مغز دانه های به صورت یک شکل و یکسان هستند.
  • مغزها بدون سوراخ و کرم خوردگی هستند.
  • پسته ها به صورت خندان هستند.
  • کپک زدگی و نرمی در مغز دانه وجود ندارد.
  • دقت داشته باشید که، از افزودنی های رنگ دار برای پوشاندن معایب پسته مانند کهنگی استفاده می شود.
  • داشتن طعم مطبوع پسته
  • اندازه ی پسته ها به صورت یکسان است.
  • پسته ی مرغوب، دارای ظاهر بسیار زیبایی است.

روش نگه داری انواع پسته

انواع پسته ی مرغوب، دارای روش های نگه داری متفاوتی هستند و آگاهی از این روش ها در حفظ کیفیت طولانی مدت محصول می تواند بسیار موثر باشد.

پسته شور

برای نگهداری مدت زمان طولانی از پسته های شور، باید آن ها را درون ظرف های شیشه ای یا پلاستیکی در بسته، نگه داری کنید و دقت داشته باشید که به دلیل خاصیت جذب سریع عطر و بوهای شدید، آن ها را در کنار مواد غذایی مانند سیر و یا پیاز قرار ندهید.

این پسته ها را می توانید در ظروف در بسته و در دمای اتاق برای مدت زمان سه ماه و در یخچال با بسته بندی مناسب تا یک سال نگه داری کنید.

پسته شور

روش نگهداری از پسته شور

پسته تازه

پسته تازه را می توانید به دو روش نگه داری کنید:

1- منجمد کردن: پسته تازه را می توانید درون ظروف پلاستیکی و یا شیشه ای، درون فریزر برای مدت زمان طولانی نگه داری کنید.

2- خشک کردن: برای خشک کردن پسته های تازه، باید پسته ها را از پوسته جدا و سپس خشک کنید. مدت زمان سه روز برای خشک کردن لازم است.

پسته خشک

نگهداری این نوع پسته، در مقایسه با پسته تازه ساده تر است و برای جلوگیری از جذب رطوبت مجدد و نفوذ هوا، باید آن ها را درون شیشه یا ظروف پلاستیکی در بسته نگه داری کنید.

مهمترین ویژگی و نحوه تشخیص پسته مرغوب

از مهم‌ترین ویژگی پسته ی مرغوب، ظاهر آن‌ است. دقت داشته باشید که پوسته رویی پسته های مرغوب باید به رنگ استخوانی و بدون لکه باشد. میزان شکاف پسته باید در حد معمولی باشد، زیرا اگر بیش از حد بسته باشد نشان دهنده نارس بودن آن است و بیش از حد باز بودن آن هم، نشان می دهد که پسته آبخندان است.

پسته‌های دهن بسته که به صورت زورکی خندان شده‌اند را پسته آبخندان می‌گویند. این پسته‌های دهن از پسته‌های خندان جدا می‌شوند، بعد پسته‌های سر بسته را در مخزنی از آب خیس می‌کنند و تقریبا نرم می شوند و با چکش کمی دهانه‌ی آن ها را باز می‌کنند تا برای مرحله‌ی بعدی یعنی قرار گرفتن در آب و یخ آماده شوند.

بعد، وقتی پسته‌ها خنک شده‌اند به سرعت آن‌ها را داخل کوره‌ی گرم می‌کنند و این شوک دهانه پسته، از همان جایی که قبلا توسط چکش بازشده، ترک بر می‌دارد و مثل پسته‌های خندان واقعی با شوک وارده، خندان می‌شوند.

هر چقدررنگ آن، به رنگ زرد یا به رنگ سبز تیره نزدیک ‌تر باشد خوشمزه ‌تر است. البته پسته ی احمد آقایی دارای پوسته نرم رویی مغز، به رنگ ارغوانی است و در زیر آن سبز زمردی می‌درخشد. مغز پسته ی تازه، نباید چروکیده، رنگ پریده، نرم و کپک زده باشد و در این صورت یعنی مغزهای پسته دچار رطوبت شده اند.

مهمترین ویژگی و نحوه تشخیص پسته مرغوب

مهمترین ویژگی و نحوه تشخیص پسته مرغوب در بازار

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، پسته از محبوب ترین خشکبار است که یک میان‌ وعده ‌ی مغذی و پر از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ ها محسوب می شود. این محصول دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. پسته مرغوب نباید دارای سوراخ و یا اثرات کرم‌خوردگی باشد. همچنین رنگ و طعم آن باید طبیعی باشد و تند یا تلخ نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *