مجله سلامتی

خواص زنجبیل خشک

خواص زنجبیل خشک

زنجبیل، جزء یکی از سالم ترین ادویه ها می باشد و به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد، اگر در حد تعادل استفاده شود، برای بدن و مغز بسیار مفید و موثر می باشد.

این گیاه، به صورت ریشه ای می باشد و در جنوب شرقی آسیا کشت می شود و با توجه به خواص درمانی که دارد، سال ها است که مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل با توجه به طبع گرمی که دارد، می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و به همین دلیل برای لاغری هم بسیار مفید و موثر می باشد. در واقع سرعت سوخت و ساز بدن را برای مصرف انرژی و در نهایت سوزاندن چربی بالا می برد.

توجه داشته باشید که، زنجبیل دارای کالری نمی باشد و می تواند اشتها را کم کند و با وجود احساس سیری می تواند در کاهش چربی ها دور شکم تاثیر گذار باشد. ما در این مقاله سعی می کنیم که خواص موثر و مفید این ادویه را بیان کنیم:

خواص زنجبیل برای زنان

یکی از خواص زنجبیل، تسکین دهنده ی درد می باشد و می تواند دردهای دوران قاعدگی را کم کند و همچنین می تواند عفونت را از بین ببرد.

یکی از شایع‌ ترین مشکلات بانوان، عفونت واژن می باشد و ترکیبی از زنجبیل، دارچین و عسل برای درمان این مشکل بسیار مفید و موثر است و می تواند این عفونت های قرچی و باکتریایی را از بین ببرد.
همچنین، درمان تاخیر در قاعدگی، کیست تخمدان و … از خواص شگفت انگیز این ادویه می باشد.

خواص زنجبیل برای زنان

خواص زنجبیل برای زنان در دوران مختلف

خواص زنجبیل در بارداری

استفاده از زنجبیل در دوران بارداری باعث بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول خون می شود و خانم های بارداری که در دوران بارداری دچار مشکلات تهوع می باشند هم می توانند از زنجبیل تازه و یا خشک استفاده کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که خانم های بارداری که مشکل دیابت و یا سرگیجه دارند، برای مصرف آن بهتر است که با پزشک خود مشورت کنند.

خواص زنجبیل برای معده

زنجبیل، دارای مقادیر بالایی از فیبر می باشد و با خوردن آن در صبحگاه، می توانید مشکلات گوارشی را بر طرف کنید، زیرا باعث بهبود حرکات روده، کاهش اسید معده و کاهش یبوست می شود.

خواص زنجبیل برای کبد چرب

زنجبیل، دارای یک سری ترکیبات می باشد و با توجه به همین ترکیبات می تواند مواد سمی را از کبد دفع کند و افرادی که دارای مشکلات کبدی هستند، بهتر است که صبح ناشتا، آب زنجبیل تازه استفاده کنند و به وسیله ی آن کبد خود را پاکسازی کنند.

تاثیر زنجبیل بر سرما خوردگی

پودر زنجبیل، دارای خواص درمانی برای سرماخوردگی می باشد و به وسیله ی ماده‌ای به نام دکونژستان می‌تواند احتقان را رفع کند.

تاثیر زنجبیل بر سرما خوردگی

تاثیر زنجبیل بر سرما خوردگی و درمان آن

خواص زنجبیل برای درمان انواع سرطان

زنجبیل می‌تواند، با استفاده از خواص فراوانی که دارد، رشد غیر عادی سلول‌ها را کنترل کند و جینجرول موجود در آن، دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد.

خواص زنجبیل خشک برای لاغری

زنجبیل خشک، می تواند از روده ها محافظت کند و باعث تسریع شدن حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شود. همچنین، باد، نفخ و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

با توجه به بهبود هضم، کاهش وزن هم آسان می شود، زیرا سوزاندن چربی‌های ذخیره شده و پردازش گلوکز در خون آسان‌تر می‌شود.

زنجبیل در واقع، متابولیسم را سریع‌ تر می‌کند و متابولیسم سریع، کالری را زودتر می سوزاند و لاغری را به همراه می آورد.

پیشگیری از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی

بر اساس تحقیقات انجام شده، زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود و فقط با اضافه کردن کمی پودر زنجبیل به رژیم غذایی تاثیرات بسیار زیادی را بر روی بدن خود داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی

زنجبیل، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و در برابر عفونت های باکتریایی بدن را محافظت می کند. همانطور که می دانید در برابر شیوع ویروس ها، باید سیستم ایمنی بالایی داشته باشید تا بتوانید با آن مقابله کنید.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی با مصرف زنجبیل در رژیم غذایی

کاهش قند خون

زنجبیل، می تواند قند خون بالا را کاهش دهد و یا آن را در بدن کنترل کند. البته افرادی که از بیماری قند خون رنج می برند، قبل از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

کاهش کلسترول

زنجبیل خشک، باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید می شود و با توجه به تحقیقات انجام شده، افرادی که به صورت روزانه فقط 3 گرم از این ادویه ی مفید استفاده کنند، در حد قابل توجهی کلسترول خون آن ها کاهش پیدا می کند.

التهاب

زنجبیل، برای کاهش التهاب، تورم مفاصل و انگشتان تاثیر بسیار زیادی دارد و ثابت شده است که می تواند التهاب بعد از جراحی را هم کاهش دهد.

بهبود عملکرد مغز و حافظه

زنجبیل، دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار بالا و خواص ضد التهابی می باشد و به همین دلیل می تواند زوال عقل را کاهش دهد و حافظه را تقویت کند.

خواص زنجبیل برای درمان شوره سر

زنجبیل، دارای خاصیت قارچ کشی می باشد و به همین دلیل می ‌تواند به عنوان شامپوهای موضعی درمان شوره موثر باشد.

خواص زنجبیل برای درمان شوره سر

خواص زنجبیل برای درمان شوره سر و جلوگیری از آن

افزایش باروری

زنجبیل، دارای منگنز بسیار بالایی می باشد و به همین دلیل می تواند تولید تستوسترون و باروری را در مردان افزایش دهد و به عنوان یکی از مفید ترین مواد مغذی برای تقویت قوای جنسی به شمار می رود.

این ماده، می تواند میل و قدرت جنسی را بالا ببرد و تعداد اسپرم ها را افزایش دهد و به همین دلیل می تواند قدرت باروری را بالا ببرد.

جلوگیری از سرطان پروستات

پودر زنجبیل می تواند درمان سرطان پروستات که یک بیماری عمده در بین مردان است را بهبود بخشد و برای پیشگیری از این بیماری به تمامی آقایان، استفاده از این پودر را توصیه می کنیم.

ناهنجاری در چرخه سلولی سلول‌های پروستات، اختلال در تولید مثل، چرخه سلولی غیرطبیعی و میزان بالای تقسیم سلولی، از علل اصلی سرطان پروستات می باشند و زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، اثر پیشگیرانه ‌ای بر روی سلول‌های سرطانی پروستات ایجاد می کند.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

زنجبیل، دارای ویتامین ها و مواد معدنی بالایی مانند: پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و فیبر می باشد و هر کدام از آن ها برای پیشگیری از بیماری های بدخیم، مانند سرطان روده ی بزرگ بسیار مفید و موثر می باشد.

رشد مو

همان طور که در بالا هم بیان کردیم، زنجبیل دارای آنتی اکسیدان بالایی می باشد و این آنتی اکسیدان برای سلامتی تاثیر بسیار زیادی به همراه دارد.

با توجه به همین آنتی اکسیدان موجود، می تواند گردش خون در فولیکول های مو را تسریع کند و شوره ی سر را از بین ببرد.

ما در این مقاله، خواص و فواید بی شمار زنجبیل را برای سلامتی و درمان بیماری ها بیان کردیم و بهتر است که این ادویه ی پر خاصیت را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید و از خواص بی نظیرش استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید که در صورت بارداری و داشتن بیماری خاص، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *