مجله سلامتی

خواص استفاده از انجیر خشک و میزان قند آن

کاسه ای از انجیر خشک روی میز چوبی

انجیر جزء یکی از انواع میوه ها می باشد که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد و در هر دو حالت دارای خواص بسیار زیادی می باشد.

میزان خاصیت این میوه به قدری زیاد است که توصیه می شود تا زمانی که انجیر تازه در بازار موجود می باشد خریداری و مصرف کنید.

انجیر تازه و انجیر خشک، دارای طعم بسیار دلچسب و بسیار مغذی می باشند و انجیر تازه دارای بافتی نرم و جویدنی همراه با دانه‌های ترد و کوچک است.

انجیر خشک، دارای خواص بسیار زیادی می باشد و می توانید آن را به عنوان یک میان وعده ی سالم و پرخاصیت در رژیم غذایی خود قرار دهید و برای معده و زخم معده، برای مردان، دوران بارداری، لاغری و … بسیار مفید می باشد.

خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک

انجیر در هر دو حالت خشک و تازه، دارای منبع غنی از مواد مغذی می باشد و دارای مقادیر بالایی از ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و فیبر است. همچنین دارای آنتی اکسیدان های قوی مانند کورستین، کامفرول و … می باشد.

با توجه به قند بالایی که دارد باز هم برای سلامتی بسیار مفید می باشد و حتی برای کاهش وزن هم می توانید از آن استفاده کنید. انجیر خشک فقط آب کمتری دارد، ولی از نظر کالری، قند و مواد مغذی، غنی‌تر است.

انجیر خشک از نزدیک

انجیر خشک از نزدیک

خواص انجیر خشک برای سلامتی

انجیر خشک، یک خشکبار بسیار مفید و مغذی می باشد و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و از کمبود مواد مغذی بدن جلوگیری می کند.

این خشکبار مفید، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد و باعث کاهش روند پیری می شود و رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند را از بین می برد.

فیبر بسیار بالایی دارد و باعث منظم شدن دفع و برطرف کردن ناراحتی های شکمی می شود و در نهایت یبوست را از بین می برد و افرادی که دارای این بیماری هستند می توانند با خیال راحت از این میوه ی خشک استفاده کنند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و انجیر حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و ژن‌های خاصی را که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند، تنظیم می‌کند و باعث می شود که به عنوان یک میان وعده ی بسیار مفید همراه با خواص بسیار فراوان در نظر گرفته شود.

برای سلامت استخوان ها

در تمام گروه سنی، سلامت استخوان‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و خوردن غذاهای حاوی کلسیم راهی برای تقویت استخوان‌ها است. یک فنجان انجیر خشک می‌تواند تقریبا یک چهارم نیاز روزانه‌ی کلسیم بدن را تامین کند و مصرف آن در رژیم غذایی روزانه از تحلیل استخوان‌ها و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین از نازک شدن استخوان‌ها و از دست رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند.

خواص انجیر خشک برای لاغری

انجیر دارای فیبر بسیار بالایی است و به همین دلیل برای لاغری و کاهش وزن مفید است و این خشکبار به کاهش وزن و لاغری به شما کمک بسیار زیادی می کند، این فیبر باعث افزایش سیری، از بین رفتن حس گرسنگی می‌شود و در نهایت می توانید کمتر غذا بخورید.

همچنین، دارای قند اضافی نمی باشد و می تواند مانند کشمش جایگزین مناسبی برای شیرینی‌ها، شکلات‌ها و سایر تنقلات شیرین باشد.

انجیر خشک بر روی بشقاب گرد

انجیر خشک بر روی بشقاب گرد

خواص انجیر خشک برای پوست و مو

انجیر خشک به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد مغذی بالا، باعث تقویت سلامت پوست و موهای شما می‌شود و منبع بسیار خوبی از گالیک اسید، کاتچین، ساپونین و سایر ترکیبات فنلی محسوب می‌شود و از آسیب استرس اکسیداتیو و پیری پوست جلوگیری به عمل می آورد.

از عفونت‌های باکتریایی پوست جلوگیری و سیستم ایمنی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. همچنین زینک و آهن موجود در انجیر باعث بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

خواص انجیر خشک برای تقویت حافظه

انجیر خشک می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند و مانع جدی برای بیماری آلزایمر و باعث تقویت حافظه و کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به مغز می شود. این میوه به این صورت عمل می کند و از انحطاط عصبی پیشگیری می کند. به همین دلیل انجیر خشک می تواند یک میان وعده ی مناسب برای افراد میانسال و مسن باشد.

خواص انجیر خشک برای مبتلایان به دیابت

با تجه به طعم شیرینی که انجیر دارد، ولی باز هم برای بیماران دیابتی مناسب می باشد و می‌تواند باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش پاسخ انسولین در بدن شود و سرشار از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی است که همه آن ها دارای خواص ضد دیابتی می باشند. توجه داشته باشید که بیماران دیابتی از مصرف انجیر خشک غافل نباشند.

خواص انجیر خشک برای روده ها

این میوه دارای مقدار بسیار زیادی فیبر محلول می باشد و به همین دلیل به عنوان یک ملین شناخته می شود و باعث عملکرد بهتر حرکات روده ها می شود و از یبوست جلوگیری میکند.

انجیر در حال خشک شدن

انجیر در حال خشک شدن

خواص انجیر خشک برای زنان باردار

انجیر تازه و یا انجیر خشک یکی از مواد غذایی بسیار مغذی در دوران بارداری می باشد، زیرا نسبت به دیگر میوه های دارای فیبر بیشتر و حتی پتاسیم بیشتر از موز می باشد و مصرف آن در دوران بارداری باعث رفع مشکلات هاضمه‌ی زنان باردار می‌شود.

خواص انجیر خشک برای تقویت اسپرم مردان

سطح نامتعادل هورمون‌ها در مردان و زنان باعث عدم باروری می شود و انجیر می‌تواند باعث تقویت باروری شود، زیرا سرشار از آهن می باشد و برای تقویت اسپرم‌ها بسیار مفید است.

انجیر تازه و یا خشک آن سرشار از کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، ویتامین B6 و فیبر است و با افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها باعث بهبود باروری مردان می شود.

خواص انجیر خشک برای کودکان

میوه‌ها و سبزیجات به عنوان یک بخش بسیار مهم در رژیم غذایی کودکان محسوب می شود و یکی از این میوه‌ها که هم به صورت تازه و هم خشک دارای خواص و مزایای بسیار زیادی می باشد انجیر است و سلامتی را برای کودکان شما تضمین می کند و سلامتی برخوردار است، انجیر خشک است. بهتر است که این میوه ی پر خاصیت را به صورت تازه و خشک در رژیم غذایی کووک دلبندتان قرار دهید.

انجیر خشک خوشمزه از نزدیک

انجیر خشک خوشمزه از نزدیک

خواص انجیر خشک برای سیستم دفاعی بدن

یکی دیگر از خواص بی شمار انجیر تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و مصرف آن بدن را در برابر عوامل مهاجم باکتریایی و قارچی محافظت می‌کند.

همچنین می تواند، در برابر باکتری‌های دهان و زخم‌های دهان نیز بدن را مقاوم کند و آن را در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله با خواص اعجاب انگیز انجیر به صورت تازه و خشک آشنا شده اید و حالا می دانید که باید این میوه را در برنامه ی غذایی خود، کودکان و سالمندان و حتی بیماران دیابتی قرار دهید و از خواص بی شمار آن برای سلامت بدن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *