مجله غذایی

طرز تهیه پسته شور در منزل

پسته

یکی از خوشمزه ترین مغزیجات در بین آجیل ها، پسته ی شور می باشد و معمولا ایرانی ها از این مغز در کنار میوه و شیرینی برای پذیرایی از مهمان استفاده می کنند.

علاوه بر مزه ی بسیار خوب و دلنشینی که پسته دارد، سرشار از خاصیت و مواد مغذی می باشد و فیبر بالای موجود در آن باعث تقویت، سلامت و در نتیجه درمان زخم معده می شود. همچنین، دستگاه گوارش را تنظیم میکند و میکروب هایش را از بین می برد.

پسته ی خام را می توانید با روش های مختلف مانند شور کردن، مزه دار کنید و ما در این مقاله طرز تهیه ی پسته شور خانگی را بیان می کنیم.

چگونه پسته خام را شور کنیم

یکی از ترفندهای خوشمزه تر کردن پسته، شور کردن و بو دادن آن می باشد و امروزه روش های صنعتی برای شور کردن پسته استفاده می شود و جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده است.

در روش های سنتی، طعم دهنده های طبیعی به پسته می زنند و به دلیل استفاده از حرارت پایین، خواص دارویی و ارزش غذایی پسته از بین نمی رود.

مواد لازم برای تهیه پسته شور خانگی

مواد لازم برای تهیه پسته شور خانگی

  • پسته: خام ۱ کیلو
  • نمک: به میزان لازم
تهیه پسته شور

تهیه پسته شور خانگی

مرحله اول: شور کردن پسته خام با تفت دادن

ابتدا برای شروع کار، در یک ظرف مناسب مقداری آب به همراه نمک بریزید و با هم مخلوط کنید.

سپس پسته های خام را در قابلمه ی بزرگ و مناسب، بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید، دقت داشته باشید که هم زدن باید به صورت دائم باشد، تا پسته ها تغییر رنگ بدهند و کمی طلایی شوند.

بعد آب نمک را به داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید با آب نمک مزه دار شود. تا زمانی که آب و نمک بخار شود باید بر روی حرارت نگه دارید و بعد پسته های شور آماده هستند و شعله را خاموش کنید و از روی حرارت بردارید و پسته ها را بر روی پارچه ی تمیز و خشک پهن کنید و بگذارید چند ساعت بماند تا رطوبت اضافی از آن خارج شود و در نهایت می توانید در ظرف سرو بریزید.

مرحله دوم: شور کردن پسته خام با خیس کردن

در این روش باید ابتدا، پسته ها را داخل آب، به مدت زمان 2 ساعت کامل خیس کنید و بعد از صافی رد کنید تا آب اضافه آن کشیده شود.

سپس پسته های خیس خورده را در قابلمه ی مناسب و بزرگ همراه با مقدار دلخواه حدود ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری نمک هم بزنید تا نمک ها به همه قسمت های پسته نفوذ کنند و مزه دار شوند.

سپس، قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا پسته ها با نمک تفت داده شوند و پخته و طلایی شود و در نهایت رطوبت آن ها کشیده شود.

بعد از تغییر رنگ دادن، حرارت را خاموش کنید و پسته ها را بر روی پارچه ی تمیز و خشک پهن کنید و چند ساعت اجازه دهید تا رطوبت آن ها خشک شود و در این مرحله می توانید آن ها را در ظرف سرو بریزید و میل کنید.

مرحله سوم: شور کردن پسته خام با فر

در این روش باید چند ساعت قبل، حدودا یک روز قبل در یک کاسه ی بزرگ آب و نمک را آماده کنید و بعد پسته ها را داخل آن قرار دهید و به خوبی هم بزنید.

در این مرحله، پسته ها را از صافی رد کنید تا آب اضافه ی آن کشیده شود و بعد در فر با دمای 180 درجه ی از قبل گرم شده به مدت 10 دقیقه قرار دهید.

در این مدت زمان، باید هر دقیقه آن ها هم بزنید تا همه ی قسمت های پسته پخته و مزه دار شود. بعد آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود. در نهایت آماده است و می توانید در ظرف سرو بریزید.

آموزش شور کردن پسته همراه با آبلیمو

طرز تهیه شور کردن پسته خام با استفاده با از آبلیمو را به صورت زیر شرح می دهیم.

 پسته همراه با آبلیمو

آموزش شور کردن پسته همراه با آبلیمو

مواد لازم برای تهیه شور کردن پسته خام با استفاده با از آبلیمو

  • پسته ی خام
  • نمک
  • آبلیمو
  • زعفران دم کرده

مرحله اول

برای درست کردن پسته شور آبلیمویی، ابتدا پسته ها را داخل تابه بریزید و بعد نمک، زعفران و آبلیمو را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

در این مرحله، حرارت باید بسیار کم باشد و ملایم باشد حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه هم بزنید تا پسته های خام مزه دار و خشک شوند و طعم خوشمزه ای به دست بیاورند.

مرحله سوم

اگر پسته های بو داده شده، دارای رطوبت هستند، آن ها را بر روی پارچه ی تمیز و خشک برای مدت زمان چند ساعت قرار دهید تا کاملا خشک شوند و بعد در ظرف سرو بریزید.

چند نکته مهم برای تهیه پسته شور بو داده در فر و تابه

  • از طعم دهنده های مختلف مانند گلپر، آبلیمو و آبغوره می توانید برای خوشمزه تر شدن آن ها استفاده کنید.
  • در صورتی که بعد از بو دادن پسته ها، هنوز هم دارای رطوبت هستن، آن ها را بر روی پارچه ی تمیز و خشک در معرض هوا قرار دهید.
  • میزان اضافه کردن نمک به صوت دلخواه می باشد.
پسته شور بو داده

نکته ی مهم، برای تهیه پسته شور بو داده

تاثیر شور کردن روی پسته

در زمان شور کردن پسته ها، دقت داشته باشید که همه ی آن ها مزه دار شوند و حرارت بالا و اضافه کردن مواد دیگر برای طعم دار کردن، خواص و مواد مغذی آن تحت تاثیر قرار می دهد.

در فرایند بو دادن و شور کردن پسته، یک سری تغییراتی در رنگ و ظاهر آن به وجود می‌آید که این تغییر باعث از بین رفتن خواص آنتی اکسیدانی و کاهش هضم پروتئین و از بین رفتن اسید های آمینه می‌شود.

در عملیات شور کردن و بو دادن پسته ها بسیاری از ویتامین هایی که به حرارت حساس هستند مثل ویتامین B2 و C تا حدودی از بین می‌روند.

ما در این مقاله در مورد انواع روش های بو دادن پسته صحبت کردیم و چند روش مختلف را توضیح دادیم و با توجه به آن ها می توانید یکی را انتخاب کنید و پسته های بسیار خوشمزه را تهیه کنید و در مهمانی ها و دوره همی ها از مهمانان خود پذیرایی کنید و البته که تاثیر شور کردن روی پسته را هم بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *