مجله غذایی

روش‌های تشخیص تخمه خوب از بد

روش‌های تشخیص تخمه خوب از بد

آجیل‌ها و دانه‌ها، میان وعده های بسیار مغذی محسوب می شوند، زیرا منبع بسیار خوب و بالایی از پروتئین، چربی های سالم و ریز مغذی ها می باشند.

استفاده از انواع تخمه به عنوان یک میان وعده می تواند انرژی از دست رفته ی بدن را تامین کند و به جذب مواد مغذی هم کمک بسیار زیادی داشته باشد.

دقت داشته باشید که سالم و تازه بودن این مواد مغذی، بسیار مهم می باشد، زیرا در صورت ناسالم و فاسد بودن، کیفیت و مواد مغذی را از دست می دهند و طعم بدی پیدا می کنند.

معمولا تخمه ها، بعد از تمام شدن تاریخ انقضاء، کیفیت و تازگی خود را از دست می دهند و در نهایت فاسد و کپک زده می شوند و در صورت استفاده شما را بیمار و سیستم گوارشی را مختل می کنند.

تخمه های فاسد شده، دارای سمومی می شوند که در صورت استفاده، اثرات نامطلوبی بر روی سیستم گوارش ایجاد می کنند و منجر به گاستریت یا تحریک معده می شود و حس حالت تهوع، سو هاضمه، استفراغ یا حتی دفع مدفوع سیاه را به وجود می آورند. در این مقاله راه های مختلف تشخیص تخمه ی خوب و با کیفیت را بیان می کنیم.

بوی ترش تخمه

یکی از علائم شایع که نشان دهنده ی کهنگی تخمه ها می باشد، بوی ترش است، زیرا زمانی که در معرض رطوبت و نور شدید قرار بگیرند، محتوای روغن اکسید می‌شود و بوی کثیف و کپک ‌زدگی می دهند و البته با خوردن آن ها بیمار نمی شوید ولی بوی بسیار بدی پیدا می کنند و این بو مانع از خوردن می شود.

مزه و طعم بد تخمه

معمولا، کیفیت نامطلوب تخمه آفتابگردان را از روی بوی بد نمی توان تشخیص داد و برای تشخیص کیفیت باید آن را مزه کنید.

این تخمه ها معمولا، دارای طعم آجیلی و ملایمی هستند و در صورت ترش مزه بودن احتمالا خراب شده، طعم اسیدی و یا تلخ پیدا کرده و کیفیت خود را از دست داده است، زیرا باکتری ها با منابع تخمه درگیر شده اند.

 رطوبت و کپک

رطوبت و کپک ایجاد شد در مواد غذایی

رطوبت و کپک تخمه

تخمه ها دارای پوسته هایی می باشند و با قرار گرفتن در رطوبت و شرایط نامطلوب جوی به صورت متخلخل در می آیند و محیطی برای به وجود آمدن کپک ها فراهم می شود.

دقت داشته باشید که این کپک ها به سرعت تکثیر می شوند و بر روی تخمه ها دیده می شوند و بوی بدی می دهند.

پوست تخمه آفتابگردان هم با قرار گرفتن در معرض رطوبت نرم می شود و کیفیت خود را از دست می دهد.

مداخله حشرات

حشرات، حیوانات موذی هستند که خوردن دانه ها را بسیار دوست دارند و باید از خوردن این تخمه های درگیر حشرات شده خودداری کنید، زیرا سرشار از باکتری‌ها و ویروس‌های حمل شده توسط حشرات، آلوده هستند.

تاریخ انقضای گذشته تخمه

اگر به صورت بسته بندی این تخمه ها را از فروشگاه های مختلف خریداری می کنید، به تاریخ تولید و انقضاء بسته بندی حتما دقت داشته باشید و اگر زمان زیادی از تولید آن گذشته باشد، مطمئنا ارزش غذایی خود را از دست داده است و بهتر است که از خوردن آن خودداری کنید.

ممکن است که در نگاه اول، متوجه فاسد شدن دانه ها نشوید، زیرا نشانه ی آشکاری ندارند، ولی اگر گرد و خاک، کدر یا خشک شدگی نشان دهنده ی عدم سلامت تخمه ها می باشد.

تاریخ انقضای گذشته

تاریخ انقضای گذشته مواد غذایی مصرفی

راه هایی برای نگه داری انواع تخمه

همان طور که در بالا اشاره کردیم، با گذشت زمان، تخمه ها تازگی خود را از دست می دهند و فاسد می شوند و در نهایت ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

تخمه‌ها سرشار از مواد مغذی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید می باشند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان التهاب، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و غیره بسیار مفید هستند، نوع نامرغوب و بدون کیفیت هم می تواند برای سلامتی ضرر داشته باشد.

این تخمه ها در صورت عدم نگه داری درست به راحتی فاسد می شوند و در ذیل یک سری نکات را بیان می کنیم تا بتوانید بدون از دست دادن مواد مغذی و فاسد شدن برای مدت زمان طولانی تری از آن ها نگه داری کنید.

خرید دانه های تازه

اولین و مهمترین نکته خریداری از فروشگاه های معتبر و انتخاب تازه ترین دانه ها می باشد و در صورت خرید این دانه ها به صورت بسته بندی باید به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه داشته باشید.

نگهداری تخمه در ظروف در بسته

ظروف درب دار، باعث خشک نگه داشتن دانه ها می شود و مانع از رسیدن رطوبت به آن ها می شود.

برای این کار می توانید از ظروف در بسته به غیر از پلاستیکی استفاده کنید، زیرا ظروف پلاستیکی مواد شیمیایی را از پلاستیک جذب می کنند.

ظروف در بسته علاوه بر جلوگیری از رطوبت دانه ها، مانع از ورود حشرات به داخل تخمه ها می شوند و بوی مواد غذایی مجاور را جذب نمی‌کنند.

نگه داری تخمه درظروف در بسته

نگه داری تخمه درظروف در بسته و کیسه های زیپی

هوای اضافی را از بسته خارج کنید

همانطور که در بالا بیان کردیم، بهتر است که تخمه ها را در ظروف در بسته نگه داری کنید و اگر دارای کیسه می باشند، حتما هوای اضافی آن را خارج کنید و بعد از دانه ها نگه داری کنید، زیرا هرچه هوای داخل بسته کمتر باشد، دانه‌ها به صورت تازه تر و با دوام بیشتری می مانند.

نگهداری از دانه ها در مکان خشک

گرما و رطوبت، باعث کوتاه شدن عمر تخمه ها می شود و انبار و یا یخچال بهترین مکان برای نگه داری می باشد.

همان طور که در این مقاله بیان کردیم، تخمه ها دارای فواید بسیار زیادی می باشند و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند و می توانند توانایی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش دهند و در صورت نامرغوب، کهنه و تاریخ مصرف گذشته بودن کیفیت خود را از دست می دهد، طعم ترش و یا کپک زده پیدا می کند و در نهایت فاسد می‌شود.

استفاده از این دانه های فاسد و نا مرغوب، باعث بیماری و ضرر برای سلامتی انسان می شود و در صورت استفاده در طولانی مدت، اثرات نامطلوبی بر روی سیستم گوارش ایجاد می کند و باعث التهاب معده، حالت تهوع، سوء هاضمه، استفراغ یا حتی دفع مدفوع سیاه رنگ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *