مجله سلامتی

فواید و مضرات چای سبز

چای سبز

چای سبز از برگ های بدون اکسایش تهیه می شود دارای فراوری کمتری است و یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان می باشد و میزان بسیار بالایی از اکسیدان را دارد، زیرا دارای مواد شیمیایی طبیعی به نام پلی فنول می باشد و اثرات ضد التهابی و ضد سرطان زا آن را فراهم می کند.

این نوشیدنی، جزء سالم‌ ترین نوشیدنی‌های روی زمین می باشد و دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام اپی‌گالوکاتچین است و به همین دلیل برای درمان بیماری‌های مختلف مانند: سرطان، بیماری قلبی و اضافه وزن بسیار موثر می باشد و البته که مصرف بیش از حد چای سبز در روز هم می تواند باعث بعضی از عوارض جانبی بشود.

در طب سنتی چینی و هندی این چای برای کنترل خونریزی و بهبود زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می شود و علاوه بر این مزایا برای کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر هم بسیار مفید است و به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که در کشورهایی که به میزان بالایی چای سبز مصرف می کنند، میزان ابتلا به سرطان نیز بسیار پایین تر است.

چای سبز و پیشگیری از سرطان

بر اساس تقیقات علمی انجام شده، پلی فنول های موجود در چای سبز باعث کاهش رشد در تومورهای سرطانی می شود و در برابر صدمات بر گرفته از اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت می کنند.

به همین دلیل است که در کشورهایی که مصرف این چای زیاد است، میزان ابتلا به سرطان هم کمتر دیده شده است. البته دقت داشته باشید که این عامل به سبک زندگی هم بسیار بستگی دارد.

این چای شگفت انگیز می تواند از سرطان هایی مانند: پستان، مثانه، تخمدان، کولورکتال (روده)، مری (گلو)، ریه، پروستات، پوست و معده جلوگیری کند و یا اینکه به از بین بردن سلولهای سرطانی بسیار کمک می کند و باعث توقف رشد آن ها می شود.

چای سبز موجب سلامتی

چای سبز موجب سلامتی

چای سبز و سلامت قلب

مصرف چای سبز، باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود و خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی به میزان قابل توجهی کمتر می کند، البته مصرف آن باید با مشورت پزشک معالج باشد.

چای سبز و کلسترول پایین

با توجه به تحقیقات انجام شده، چای سبز باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و یا اینکه به میزان قابل توجهی آن را از بین می برد.

چای سبز و کاهش خطر سکته مغزی

استفاده از چای سبز و یا قهوه به صورت منظم، سکته ی مغزی را کاهش می دهد و برای داشتن بدنی سالم و سلامت بهتر است که شیوه ی زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف منظم چای سبز را به آن اضافه کنید.

چای سبز و کاهش وزن

چای سبز می تواند به میزان بسیار کمی باعث کاهش وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن بشود، زیرا پلي فنولهای چای سبز می تواند، فعاليت آميلاز بزاق (آنزيم تجزيه كننده قندها) را مهار می كند. با توجه به مطالب گفته شده این چای می تواند بدون عوارض خطرناک داروهای كاهنده ی وزن باعث كاهش وزن، اندازه دور كمر و تری گليسريد خون مبتلايان به چاقی شود.

چای سبز و بیماریهای التهابی پوست

چای سبز علاوه بر فواید بسیار زیادی که برای ارگان های داخلی بدن دارد، برای درمان اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر مفید می باشد و محققان بعد از تحیقات لازم بر روی یک مدل حیوانی برای التهابات پوستی، که دارای لکه های پوستی خشک، قرمز، پوسته پوسته شده ناشی از التهاب و تولید بیش از حد سلولهای پوستی بود به این نتیجه رسیدند که چای سبز می تواند بر روی درمان های پوستی هم تاثیر مثبتی داشته باشد. افراد تحت درمان با چای سبز می توانند دارای رشد سلولهای پوستی کندتر بشوند و این بیماری های پوستی در آن ها درمان شود.

ریختن چای سبز

ریختن چای سبز

چای سبز و افزایش حافظه

این چای پر خاصیت، بر روی عملکرد مغز انسان ها مخصوصا حافظه، دارای تاثیر بسیار زیادی می باشد و برای درمان اختلالات شناختی مربوط به اختلالات عصبی روانی مانند زوال عقل می تواند بسیار امیدوار کننده باشد و آن را تا حدودی درمان کند.

چای سبز و آلزایمر

یکی از اجزای تشکیل دهنده ی چای سبز به نان عصاره ی چای سبز، پس از هضم در روده ی بزرگ مورد آزمایش قرار گرفته است و به این نتیجه رسیدند که پروتئین موجود رد آن می تواند برای درمان بیماری آلزایمر بسیار مفید و موثر باشد و یا اینکه از ابتلا به آن نیز جلوگیری کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، خواص و تاثیرات بسیار زیاد چای سبز را متوجه شده اید و البته که علاوه بر این خواص چای سبز می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان، استرس، خستگی مزمن، درمان شرایط پوستی و بهبود آرتریت با کاهش التهاب بسیار مفید باشد. پس دقت داشته باشید که با داشتن این بیماری ها و یا نداشتن آن ها استفاده از چای سبز را در دستور غذایی خود به صورت منظم قرار دهید و از خواص بی نظیر آن استفاده کنید.

به این نکته بسیار دقت داشته باشید که اگر این چای را همراه با برخی از داروهای محرک استفاده کنید باعث فشار خون و ضربان قلب بشود، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید، قبل از نوشیدن این چای حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض و خطرات جانبی چای سبز

چای سبز با توجه به خواص بسیار زیادی که دارد، دارای موارد بسیار کمی برای منع مصرف در بزرگسالان می باشد و در ذیل این موارد را ذکر می کنیم و به آن ها توجه داشته باشید.

خانمی با جای سبز

خانمی با جای سبز

حساسیت به کافئین

افرادی که دارای حساسیت شدید به کافئین می باشند، بهتر است که برای نوشیدن این چای دقت بیشتری داشته باشند، زیرا ممکن است باعث بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع و یا معده درد بشود.

رقیق کننده های خون

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون و یا داروهای ضد انعقاد پذیرمانند کوادامین و وارفارین استفاده می کنند به دلیل داشتن ویتامین K، باید در مصرف و نوشیدن این چای بسیار دقت داشته باشند و یا اینکه آن را همراه با آسپرین مصرف نکنند.

سایر محرک ها

اگر از داروهای محرک استفاده می کنید، نوشیدن این چای همراه با این داروها باعث ایجاد فشار خون و ضربان قلب می شود و دیگر اینکه مکمل های چای سبز دارای مقادیر زیادی مواد فعال می باشند و می توانند عوارض جانبی آن را برانگیخته و با سایر گیاهان، مکمل ها یا داروها در تعامل باشند. به همین دلیل دقت داشته باشید که قبل از شروع هرنوع رژیم گیاهی و یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشوت این کار را انجام ندهید.

و در نهایت اینکه، دقت داشته باشید با توجه به تمامی خواص شگفت انگیز این چای، زنان باردارو یا شیرده، افراد دارای مشکلات قلبی همراه با فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، زخم معده و یا اختلالات اضطرابی نباید از آن استفاده کنند و یا در صورت استفاده قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

مقالات مرتبط

1 thoughts on “فواید و مضرات چای سبز

  1. Avatar sklep online گفت:

    You’re really a good webmaster. This site loading velocity is incredible.
    It sort of feels that you are doing any distinctive trick.
    In addition, the contents are masterwork. you’ve done
    a excellent activity in this matter! Similar here: dobry sklep and also here: Sklep internetowy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *