مجله سلامتی

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا

چای ماسالا، اصالتا برای هندوستان است و دارای خواص بسیار زیاد دارویی و پزشکی برای بدن و سلامت آن می باشد. نوشیدن این چای سلامتی بدن را حفظ و از بیماری ها جلوگیری می کند.

این چای، طعم شیرین و تندی دارد و دارای ترکیبی از مواد و ادویه‌های مختلی مانند: زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است‌ و بر خلاف چای معمولی که با آب درست می شود، این چای را می توانید با شیر درست کنید.

در هندوستان، چای ماسالا به قدری محبوب است که بعد از ورود به خانه ی افراد دیگر، اولین پیشنهاد برای پذیرایی می باشد، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و با مصرف روزانه ی آن می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

مزیت های استفاده از چای ماسالا

چای ماسالا دارای خواص بسیار زیاد پزشکی برای بدن می باشد و در ذیل این خواص را بیان می کنیم:

سلامت قلب

با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که این چای، برای قلب مفید است و می تواند فشار خون را پایین بیاورد و در بعضی افراد سطح کلی کلسترول، کلسترول بد (LDL) و تری ‌گلیسیرید را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

کاهش قند خون

زنجبیل و دارچین موجود در این چای باعث کنترل و اثرات مفید بر روی سطح قند خون می شود، دارچین می تواند مقاومت به انسولین را ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد، زیرا مقاومت کمتر به انسولین می تواند، استفاده از انسولین برای حمل شکر در خون و انتقال آن به سلول‌ها برای بدن را آسان تر کند و این موضوع می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

چای ماسالا کمک کننده در کنترل فشارخون

چای ماسالا کمک کننده در کنترل فشارخون و کاهش قندخون

کاهش دهنده ی حالت تهوع و بهبود هضم

زنجبیل که یکی از مواد تشکیل دهنده ی این چای مفید می باشد، باعث کاهش حالت تهوع می شود و دارچین و هل هم که دارای خواص ضد باکتریایی هستند و باعث رفع مشکلات گوارشی ناشی از عفونت های باکتریایی می شود. البته باید خواص ضد باکتریایی فلفل سیاه را هم در نظر داشته باشید.

همچنین، فلفل سیاه می تواند سطح آنزیم‌های گوارشی لازم برای تجزیه ‌ی صحیح غذا و هضم بهینه‌ را افزایش دهد.

کاهش دهنده ی وزن

یکی از فواید مهم چای ماسالا، کمک به کاهش وزن و چربی‌سوزی می باشد و در جلوگیری از اضافه وزن و کمک به چربی ‌سوزی بسیار کمک می کند.

شیر موجود در چای، برای کاهش گرسنگی و جلوگیری از پرخوری در روز موثر است و به عنوان یک میان وعده ی می توانید آن را در نظر داشت باشید.

جلوگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی

به دلیل خواص ضدالتهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی این چای، یک گزینه ی بسیار مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی می باشد، زیرا زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای درمان سرفه هم مفید است.

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا در سلامت بدن و فواید آن

خاصیت ضد التهابی

میخک و زنجبیل موجود در این چای، به عنوان مسکن های موثر شناخته شده اند و باعث خاصیت ضد التهابی آن می شود.

افزایش دهنده ی انرژی

ترکیبات موجود در این چای، باعث شده است که میزان کافئین موجود در آن را متعادل کند و اثرات منفی کافئین را از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میخک و دارچین موجود در این چای، باعث افزایش قدرت بدنی می شود و در بدن یک خط دفاعی در برابر عفونت ها ایجاد می کند و آن را به یک نوشیدنی موثر برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل کرده است.

خواص ضداکسید کننده

چای سیاه موجود در چای ماسالا، دارای خواص ضد اکسید کننده‌ی بسیار قوی‌ می باشد، زیرا میخک باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود و برعکس کلسترول خوب را بالا می برد و همچنین شکل گیری پلاک که منجر به مسدود شدگی عروق و در نتیجه بیماری قلبی می شود را کاهش می دهد.

کنترل فشار خون

اگر چنانچه، دارای نوسان بالا و پایین فشار خون می باشید، مصرف چای ماسالا برای شما مفید است، زیرا باعث تنظیم گردش خون در بدن می شود و از نوسان فشار خون جلوگیری می کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

زنجبیل، دارچین و هل موجود در ماسالا به دلیل ایجاد خاصیت ضد اکسید کننده در پیشگیری از سرطان مفید می باشد، زیرا سلول‌های سرطانی زمانی شکل می‌گیرند که تعداد سلول‌های یاغی افزایش پیدا کند و سلول‌های سالم و DNA آسیب ببینند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با چای ماسالا

جلوگیری از ابتلا به سرطان با چای ماسالا و مواد تشکیل دهنده ی آن

افزایش دهنده ی سوخت و ساز بدن

برای داشتن بدنی سالم، باید سوخت و ساز درست و سالمی داشته باشید و نوشیدن چای ماسالا به افزایش سوخت و ساز در بدن کمک بسیار زیادی می کند.

جلوگیری از نفخ

ترکیبات موجود در چای ماسالا، به هضم بهتر غذا کمک بسیار زیادی می کند، زیرا به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم، آنچه می‌خوریم همیشه به ‌آسانی هضم نمی‌شود.

کاهش دهنده ی دردهای قاعدگی

بیشتر خانم‌ها در دوران قاعدگی، دچار درد شکم و گرفتگی عضلات می شوند و ترکیبات موجود در این چای، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد دارای اثرات آرام بخش بر روی اعصاب و عضلات می باشد.

پیشگیری از دیابت

ترکیبات موجود در چای ماسالا، از طریق افزایش مقاومت به انسولین و پایین آوردن سطح قند خون خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند.

خواص آنتی اکسیدانی

چای ماسالا با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی‌ که دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند.

کی چای ماسالا را مصرف کنیم

کی چای ماسالا را مصرف کنیم تا بیشترین خاصیت را داشته باشد

بهترین زمان برای مصرف چای ماسالا

بهترین زمان برای نوشیدن یک فنجان چای شفاف ماسالا با شکر و یا بدون شکر صبح می باشد، زیرا در این زمان بدن برای بیداری و هوشیاری به دریافت مقداری کافئین نیاز دارد.

اما اگر، نمی‌خواهید صبح خود را با ماسالا شروع کنید، بهتر است چای ماسالا را سه تا هفت ساعت قبل از خواب بنوشید.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، خواص بی نظیر چای ماسالا مشخص شده است و دیگر می دانید که باید نوشیدن آن را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید تا بتوانید از این خواص شگفت انگیز استفاده کنید.

البته به این نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید، که مصرف زیاد این چای، ممکن است در تعادل هورمون ها اختلال ایجاد کند و به همین دلیل، توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف آن خودداری کنند و افراد دیگر هم در نوشیدن آن زیاده روی نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *