مجله سلامتی

خواص بادام زمینی چیست

بادام زمینی در کاسه چوبی روی میز چوبی

بادام زمینی، یکی از مواد غذایی پرخاصیت و بسیار خوش طعم و همراه با طرفداران بسیار زیادی می باشد و در واقع این گیاه بومی آمریکای جنوبی می باشد و بعد از آنجا به دیگر نقاط گوناگون دنیا برده شده ‌است.

سرشار از پروتئین و منابع غنی که از چربی های غیراشباع تشکیل شده است، می باشد و یک نوع چربی بسیار خوب برای بدن محسوب می شود.

برای افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، بسیار مفید می باشد و در واقع نسبت به چربی ها کربوهیدرات پایینی دارد، ولی دارای پروتئین و و فیبر بالایی می باشد و به همین دلیل جزء آجیل هایی محسوب می شود که دارای قند پایینی است.

بادام زمینی، یک ماده ی غذایی بسیار مغذی همانند گردو و بادام می باشد و به همین دلیل، منبع عالی از منگنز، نیاسین، ویتامین E، اسید فولیک، فیبر و فسفر است و به کاهش خطر بیماری های قلبی، کنترل وزن، تثبیت سطح قند خون، افزایش متابولیک در بدن انسان و … کمک می کند.

شاید تصور کرده باشید که این ماده ی غذایی در طبقه بندی آجیل ها قرار می گیرد، ولی باید بدانید که به عنوان، لوبیا، نخود فرنگی و خانواده ی سویا شناخته می شود.

خواص و فواید بی نظیر بادام زمینی

بادام زمینی، دارای مقدار کمی کربوهیدرات می باشد و البته که سرشار از مواد مغذی، پروتئین، بیوتین، نیاسین، فولات، منگنز، ویتامین E، تیامین، فسفر و منیزیم است و همه ی این مواد برای داشتن بدن و ذهن سالم، بسیار تاثیر گذار است.

به طور کلی، این مغز پر خاصیت از سرطان، بیماری های قلبی، عصبی و یا هر نوع قارچ ویروسی جلوگیری می کند و باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می شود.

توده ای پر از بادام زمینی

توده ای پر از بادام زمینی

بادام زمینی و مراقبت از پوست

بادام زمینی، دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان می باشد و جنیستئین و آنتی اکسیدانی به نام بیوچنانین تاثیرات منفی رادیکال های آزاد در پوست را درمان می کند و باعث جوان ماندن پوست می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی بادام زمینی

پوست بادام زمینی، دارای منبع بسیار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر بالای رژیمی می باشد و دقت داشته باشید که اضافه کردن کره ی بادام زمینی در رژیم غذایی روزانه باعث افزایش محتوای غذایی می شود.

بادام زمینی برای استخوان های سالم

آهن و کلسیم بالای موجود در بادام زمینی، باعث انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان های سالم و قوی می شود و به همین دلیل این ماده یک تقویت کننده ی انرژی با مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی محسوب می شود.

بادام زمینی برای مبارزه با افسردگی

سطح پایین سروتونین در بدن، باعث ایجاد افسردگی می شود و تریپتوفان موجود در بادام زمینی، باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی می شود وبه مبارزه با افسردگی کمک می کند و به همین دلیل بهتر است که این ماده ی غذایی را در رژیم خود قرار دهید.

دختر نوجوانی در دستانش بادام زمینی نمکی دارد

دختر نوجوانی در دستانش بادام زمینی نمکی دارد

بادام زمینی منبع ویتامین B است

استفاده ی روزانه از بادام زمینی، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و دارای منبع بسیار بالایی از ویتامین B می باشد.

بادام زمینی برای محافظت در برابر بیماری های اعصاب از جمله آلزایمر

بادام زمینی، دارای مقدار زیادی نیاسین می باشد و افرادی که دارای رژیم غذایی غنی از نیاسین و ویتامین B3 می باشند، کمتر دچار اختلالات مربوط به حافظه، مانند بیماری آلزایمر می شوند.

بادام زمینی و مبارزه با سرطان

بادام زمینی، دارای پلی فنولیک در غلظت های بالا می باشد و اسید کوماریک، توانایی کاهش خطر سرطان معده را دارد و به کاهش سلول های سرطانی کمک می کند.

بادام زمینی برای مبارزه با سرطان روده

بادام زمینی می تواند سرطان روده را تا 58 درصد در زنان و 27 درصد در مردان کاهش دهد.

کار سخت همراه بادام زمینی

کار سخت همراه بادام زمینی

بادام زمینی برای قند خون

این ماده ی غذایی باعث جذب کلسیم، چربی ها و کربوهیدرات ها از طریق منگنز موجود در آن می شود و باعث تنظیم سطح قند خون در بدن می شود.

تسهیل باروری

اسید فولیک موجود در بادام زمینی، باعث کاهش اختلال عصبی جدی و یا نقص لوله ی عصبی می شود و بهتر است که در دوران بارداری و یا قبل از آن هم مصرف شود.

بادام زمینی و پروتئین‌ها

این ماده غذایی، دارای پروتئین بسیار بالایی می باشد و هیچ مشکلی رو برای معده به وجود نمی آورد و به راحتی هضم می شود و برای افرادی که بدنسازی کار می کنند بسیار مناسب می باشد و به بازسازی ماهیچه ها و قدرت آن ها بسیار کمک می کند.

بادام زمینی و کاهش کلسترول خون

در بادام زمینی، موادی به اسم فیتواسترول وجود دارد و دارای ساختار و شکلی شبیه به کلسترول می باشد و دشمن آن ها محسوب می شود و زمانی که آن را مصرف می کنید، فیتواسترول‌‌‌های اون بجای کلسترول در بدن شما جذب می شوند و در واقع یکی از خواص این ماده، جلوگیری از جذب کلسترول و کاهش چربی خون می باشد.

خانم کشاورزی در حال برداشت بادام زمینی

خانم کشاورزی در حال برداشت بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای مو

اگ چنانچه، دچار ریزش مو شده اید و یا قبل از رسیدن به میان سالی، موهایتان سفید شده است، از خواص این ماده مغذی قافل نشوید و به رژیم غذایی خود آن را اضافه کنید تا بتوانید از خواص بی نظیر آن استفاده کنید.

معمولا ریزش مو، به دلیل کمبود ویتامین ب۱ در بدن ایجاد می شود و این مغز به دلیل داشتن مقدار زیادی از این ویتامین، می تواند این مشکل را بر طرف کند.

همچنین، دارای مقدار بسیار بالایی از مس می باشد و از رنگ‌‌‌ دانه‌‌‌ های مو محافظت می کند و سفیدی زود هنگام مو را درمان می کند.

خاصیت بادام زمینی برای جلوگیری از سکته مغزی

در بادام زمینی ماده‌ای به نام رسوراترول وجود دارد و می تواند بر روی مکانیسم‌های مولکولی رگ های خونی به صورت مستقیم تاثیرگذار باشد و می تواند، فشار خون را کم کند و همه ی این موارد می تواند از بروز سکته ی مغزی جلوگلیری کند.

بادام زمینی

بادام زمینی

دیگر خواص و فواید بادام زمینی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، این آجیل خوشمزه دارای خواص بسیار زیادی می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • باعث گشاد شدن رگ های بدن و آسان تر شدن جریان خون می شود و به همین دلیل از لخته شدن خون و سکته ی مغزی هم جلوگیری می کند.
  • برای تقویت ریه و طحال بسیار مفید می باشد و کلسترول خوب خون را بالا می برد.
  • معده درد را از بین می برد و به عنوان نرم‌ کننده ی سینه مورد استفاده قرار می گیرد و سرفه ی خشک را نیز برطرف می کند.
  • باعث افزایش شیر مادران می شود.
  • البته که دارای چربی و کالری بالایی می باشد و به همین دلیل در مقدار مصرف آن باید دقت داشته باشید که باعث چاقی نشود.
  • به عنوان یک ملین عمل می کند و یبوست را بر طرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *