مجله غذایی

خواص بادام برای معده چیست

بادام برای معده

معمولا بیشتر مردم ایران در نخستین ماه ‌های زندگی خود به وسیله ی حریره ی بادام با طعم و مزه ی بادام آشنا می شوند و یکی از نخستین غذاها و خوراکی‌های بسیار خوشمزه برای نوزادان می باشد.

مغز بادام‌، معمولا در کشورهای خاورمیانه کشت می شود و البته که آمریکا هم یکی از بزرگ ترین عرضه کننده ی این مغز مفید می باشد و پرورش و برداشت آن هم دارای دشواری و سختی نمی باشد.

بادام خواص بسیار زیادی دارد و با توجه به اینکه، بر اساس اطلاعات پزشکان، یبوست مادر تمام امراض می باشد، این مغز یکی از دشمنان یبوست محسوب می شود و برای معده بسیار مفید است.

این مغز پر خاصیت، می تواند به عنوان یک پیش غذای خوشمزه، به صورت خام یا بو داده با چاشنی دلخواه شما سرو شود. اگر به انواع مغزها حساسیت ندارید، بهتر است که حداقل یک چهارم فنجان، بادام را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید و سطح انرژی خود را افزایش دهید.

خواص بادام و تحرک روده‌ها

اگر بتوانید در طی روز، یک مشت بادام بخورید و یا یک لیوان شیر بادام میل کنید، می‌تواند دستگاه گوارش خود را به حرکت بیندازید و یبوست را از بین ببرید و می تواند باعث هضم بهتر غذا شود و دیگر اینکه بیماری ها را از بین ببرد.

بادام روی میز چوبی

بادام روی میز چوبی

بادام و فیبر فراوان موجود در آن

بادام، یکی از مغزهای پر طرف دار و منبع غنی از فیبر می باشد و این فیبر موجود می تواند به دستگاه گوارش کمک بسیار زیادی داشته باشد و مشکلات هضم غذا را از بین ببرد.

خواص بادام برای زخم معده چیست

جراحتی که بر روی پوشش معده یا روده ی کوچک ایجاد می شود را زخم معده می گویند و شایع ترین علائم آن هم، درد مبهم و سوزان، نفخ، آروغ زدن، کم اشتهایی، حالت تهوع و کاهش وزن می باشد.

بادام، دارای غلظت بالای آلفا توکوفرول، که نوعی ویتامین E با اثر ضد التهابی قوی می باشد و به همین دلیل به کاهش التهاب سلولی کمک می‌کند و باعث درمان بهتر زخم معده و بهبود این نوع از التهاب می شود.

مصرف این مغز مفید، باعث تقویت عملکرد ذهن، تقویت استخوان‌ و غضروف ها، کاهش کلسترول ناسالم، بهبود سیستم ایمنی در بدن می‌ شود و به همین دلیل با مصرف روغن بادام هم می توانید عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشید.

بادام و کنترل قند خون

علاوه بر خواص خوب و مفید بادام برای درد معده، می تواند قند خون را هم کنترل کند و توجه داشته باشید که خوراکی‌هایی که منجر به زخم معده، مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده می‌شوند، معمولا قند خون را هم بالا می برند.

بادام به دلیل کربوهیدرات کم، چربی‌ های مفید، پروتئین و فیبر بالایی که دارد یک مغز بسیار مفید و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت می باشد.

بادام در کاسه چوبی روی میز چوبی

بادام در کاسه چوبی روی میز چوبی

بادام و منیزیم موجود در آن

منیزیم، یکی از مواد معدنی بسیار لازم برای بدن می باشد و لازم است بدانید که 25 تا 38 درصد از افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 شده‌اند، دارای کمبود منیزیم می باشند واین کمبود می تواند به صورت قابل توجهی سطح قند خون را کاهش داده و اصلاح آن به وسیله ی مواد غذایی منیزم دار عملکرد انسولین را بهبود می بخشد.

بادام و خواص آن برای معده

همه ی ما می‌دانیم، مصرف زیاد روغن اثرات بسیار بدی بر روی سلامتی ایجاد می کند و به همین دلیل پزشکان بسیار توصیه می کنند که از روغن های گیاهی و مغزهای مفید که یکی از آن ها روغن بادام شیرین می باشد استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن ها بهره ببرید.

بادام، یک منبع بسیار مفید از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مثمرثمر برای بدن می باشد و بدن شما با مصرف این مغز مفید مقدار مشخصی از کلسیم، فسفر، فیبر، منگنز، منیزیم، آهن، روی، نیاسین و … دریافت می کند. دیگر اینکه، ویتامین‌ های مفید موجود در آن مانند ویتامین C و ویتامین E بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مربوط به قلب و انواع سرطان بدخیم محافظت می کند.

بادام درختی دارای دو نوع تلخ و شیرین می باشد و یکی از فراورده‌های بادام شیرین، روغن آن می باشد و دارای تمام ویتامین ها و مواد معدنی مفید است.

یکی دیگر از اثرات مفید روغن بادام شیرین، برای معده و میزان کنترل ترشح اسید آن می باشد و این روغن باعث ترشح نرمال و منظم اسید معده می شود و فراید هضم را به خوبی انجام می دهد و در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش بهبود بخشیده می شود.

بادام و نفخ معده

نفخ و جمع شدن گاز در معده، یکی دیگر از مشکلات مربوط به معده می باشد، زیرا در طول روز همراه با مصرف مواد غذایی مقداری گاز در معده به وجود می آید و اگر این مقدار از حد طبیعی بیشتر باشد، دردهای شکمی و جمع شدن گاز در معده را باعث می شود و در اصطلاح به آن نفخ معده می گویند و مصرف روغن بادام شیرین نیز یکی از بهترین روش ها ی سنتی برای نفخ معده می باشد و شما می‌ توانید در طول روز دو نوبت از این روغن برای رفع نفخ استفاده کنید.

روغن بادام در شیشه

روغن بادام در شیشه

بادام و تقویت معده و دستگاه گوارش

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود بادام می تواند بر روی تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف اثر بسیار زیادی داشته باشد و فیبر بالای موجود در آن می توان باعث بهتر شدن عملکرد سیستم دفاعی بدن، کارکرد دستگاه گوارش بدن و تقویت معده ی انسان شود.

همچنین در کنار استفاده از مغز بادام می توانید از خواص روغن بادام شیرین هم برای معده استفاده کنید، زیرا فیبر موجود در آن هم، یکی از بهترین روش‌های درمانی برای کاهش درد معده و تقویت آن می باشد.

زمان مناسب، برای مصرف روغن بادام شیرین

مشکلات مربوط به معده معمولا نشانه هایی مانند رفلاکس اسید معده، احساس درد یا سوزش در این ناحیه، حالت تهوع، نفخ، تیره شدن رنگ مدفوع و… ناشی از مشکلات مربوط به معده می باشد و با تشخیص بیماری و مشورت از یک فرد با تجربه در حوزه طب سنتی، می‌ توانید از این این روغن مفید برای معده، استفاده کنید.

با توجه به تمام مطالب مفید ذکر شده در بالا، مصرف بادام درختی و روغن بادام شیرین فقط به افراد دارای بیماری‌های معده و روده توصیه نمی‌ شود، بلکه کلیه ی افراد سالم با سیستم ایمنی قوی نیز باید از این مغز پر خاصیت استفاده کنند و قدرت بدنی خود را افزایش دهند. همچنین استفاده از روغن بادام شیرین هم مانند قرص مسکن برای سردرد عمل می کند و التهاب، درد و تورم معده را به مقدار بسیار زیادی از بین می برد.

دیگر اینکه، بادام درختی دارای ویتامین ب، کلسیم، فیبر و پروبیوتیک است و هر کدام از این ویتامین ها و مواد معدنی، تاثیر بسیار مثبتی بر روی معده می گذارد و ناراحتی این ناحیه در بدن را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *