مجله سلامتی

بهترین آجیل برای قلب و مناسب برای بیماران قلبی

میکس آجیل

برای داشتن یک بدن سالم، باید دارای تغذیه ی مفید مانند مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، غذاهای متنوع و دریافت ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن باشید تا بدنتان سالم بماند.

استفاده از آجیل ها و مغزها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع و دیگر مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه، برای سلامت کلی بدن و همچنین قلب بسیار می باشد و به عنوان یک میان وعده ی بسیار مفید و موثر برای همه ی افراد مخصوصا بیماران قلبی می باشد.

خواص آجیل برای قلب

با توجه به تحقیقات انجام شده، یک رژیم غذایی سالم و مفید می تواند به افراد مخصوصا بیماران قلبی کمک بسیار زیادی داشته باشد و خطر بیماری را تا حد بالایی کاهش دهد. در ذیل این خواص مفید برای قلب را بیان می کنیم:

  • کلسترول بد و سطح تری ‌گلیسیرید خون را کاهش می دهد و آن ها نقش مهمی در ایجاد رسوباتی به نام پلاک در شریان‌های قلب دارند.
  • پوشش شریان های قلب را بهبود می بخشد.
  • سطح التهابات مرتبط با بیماران قلبی را کاهش می دهد.
  • خطر ایجاد لخته‌های خونی که می‌تواند باعث حمله ‌ی قلبی و مرگ شود را کاهش می دهد.
انواع آجیل بر روی سطح چوبی

انواع آجیل بر روی سطح چوبی

مواد موثر تشکیل دهنده ی آجیل برای سلامت قلب

انواع آجیل و مغزها، دارای پروتئین بالایی هستند و به همین دلیل می توانند برای سلامت قلب بسیار مفید و موثر باشند. در ذیل دیگر موارد موثر و مفید تشکیل دهنده ی انواع آجیل را بیان می کنیم:

  • چربی‌های غیراشباع: چربی های غیر اشباع تکی و چندگانه موجود در آجیل، باعث کاهش سطح کلسترول بد می شود.
  • اسیدهای چرب امگا 3: بسیاری از آجیل ها دارای اسیدهای چرب امگاه 3 می باشند و از نامنظم شدن ریتم قلب که منجر به حملات قلبی می شود جلوگیری می کند.
  • فیبر: فیبر موجود در انواع آجیل باعث کاهش کلسترول بد می شود و علاوه بر این حس سیری می دهد و فرد می تواند غذای کمتری مصرف کند. به این نکته توجه داشته باشید که فیبر می تواند نقش مهمی در جلوگیری از دیابت نوع 2 داشته باشد.
  • ویتامین E: این ویتامین مفید می تواند، رسوب پلاک در شریان‌های قلبی که باعث باریک و بسته شدن رگ‌ها می‌شود را متوقف کند، زیرا ایجاد پلاک در شریان‌ها منجر به درد در قفسه‌ی سینه، بیماری عروق کرونر یا حمله‌ی قلبی می شود.
  • استرول‌های گیاهی: این ماده ی مفید موجود در آجیل ها، می تواند باعث کاهش کلسترول شود و به دلیل مزایای بالایی که دارد به مارگارین و آب پرتقال هم اضافه می کنند، ولی در آجیل ها به صورت طبیعی وجود دارد.
  • ال آرژنین: این ماده می‌تواند باعث بهبود سلامت دیواره‌های شریان‌ها شود و رگ ها را انعطاف پذیر می کند و کم تر مستعد لخته شدن و مسدود شدن جریان خون می شوند.

انواع آجیل برای سلامت قلب

آجیل‌ها منبع خوبی از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین گیاهی هستند و برای داشتن وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی بهتر است که در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. در ذیل انواع آجیل وخواص آن را برای بیماران قلبی را بیان می کنیم:

بادام درختی و کاهش کلسترول و چربی بدن

بادام یکی از آجیل‌های بسیار محبوب و پر طرفدار می باشد و به دو صورت خام و بوداده شده مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا کره‌ ی بادام، آرد بادام و شیر بادام از آن درست می کنند و دارای پروتئین، فیبر، ویتامین E، منیزیم و منگنز می باشد.

این مغز به دلیل ویتامین E بالایی که دارد، به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و سلول‌ها را در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت  و از عملکرد سیستم ایمنی و ارتباطات سلولی پشتیبانی می‌کند.

به دلیل داشتن، چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌تواند عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بد چربی اضافی شکم را نیز کاهش دهد.

قلب بعنوان نماد زندگی

قلب بعنوان نماد زندگی

پسته و کاهش فشار خون تحت استرس

پسته یکی از آجیل های بسیار محبوب و پر طرفدار و سرشار از مواد مغذی مانند: پروتئین، فیبر، ویتامین B1، ویتامین B6 و فسفر می باشد، همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مانند کارتنوئیدهای لوتئین و زاگزانتین، آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها و پروآنتوسیانیدین‌ها است که همه آن ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قابل ‌توجهی هستند.

گردو و سلامت رگ‌های قلبی

گردو دارای مواد مغذی بسیار بالایی مانند: پروتئین، فیبر، مس، منیزیم و منگنز می باشد و به همین دلیل فواید بسیار زیادی دارد.

مس موجود در گردو یک ماده ی معدنی مفید برای به وجود آوردن آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی و سنتز انتقال ‌دهنده‌های عصبی می باشد و می تواند به عملکرد سیستم ایمنی، رشد رگ‌های خونی و موارد دیگری نیز کمک کند.

گردو می تواند کلسترول بد و سطح تری‌گلیسیرید را کاهش دهد و به همین دلیل برای بیماری‌های قلبی بسیار مفید و موثر می باشد.

بادام هندی و کاهش فشار خون و تری‌گلیسیرید

بادام هندی، دارای بافتی ترد و کرمی می باشد و به صورت خام، بوداده یا به صورت کره‌ آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. این آجیل مفید، دارای پروتئین، فیبر، ویتامین K، منیزیم و منگنز می باشد و می‌تواند علائم سندروم متابولیک و مجموعه‌ای از علائم مانند فشار خون بالا، سطح چربی خون، قند خون و چربی شکم که می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت شوند را بهبود بخشد.

انواع آجیل بر روی میز سنگی

انواع آجیل بر روی میز سنگی

فندق مفید برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی

فندوق، یکی دیگر از بهترین انواع آجیل برای سلامت قلب می باشد و سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین منیزیم، منگنز، ویتامین E و فیبر است.

علاوه بر مواد معدنی ذکر شده در بالا، سرشار از ترکیبات گیاهی مانند اسید گالیک، اپی‌کاتچین، کافئیک اسید و کورستین نیز می باشد و به همین دلیل دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و به همین دلیل مصرف خوردن منظم فندق به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بد بالا و کلسترول کلی می تواند کمک کند.

بادام زمینی مفید برای سلامت قلب

بادام زمینی، جزء آجیل ها محسوب نمی شود و به خانواده حبوبات تعلق دارد، ولی دارای پروتئین، فیبر، منیزیم، ویتامین B3 و ویتامین B9 می باشد و دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن می باشد.

همچنین این این مغز مقوی سرشار از فولات که نوعی ویتامین B است می باشد و به همین دلیل برای سلامت قلب بسیار مفید است و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

با توجه به مطالب مفید ذکر شده در بال، خوردن آجیل به طور منظم می‌تواند از راه های مختلفی برای بدن بسیار مفید باشد و سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید.را کاهش دهد.

آجیل‌هایی مانند بادام، پسته، گردو، بادام زمینی و فندق منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند پروتئین، چربی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشند و به همین دلیل جزو بهترین انواع آجیل مفید برای قلب معرفی می شوند و بهتر است که در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرند، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهند و از سلامت سیستم ایمنی بدن و … محافظت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *